Aktualności
aktualnosci pazdziernik 2025 2025-10-16
Informator dla klientów BR – październik 2025
1 października 2025 r.
Limit przychodów zobowiązujących do prowadzenia
ksiąg rachunkowych w 2026 r.
Przedsiębiorcy
prowadzący działalność jednoosobowo lub w formie spółki osobowej mogą być
zobowiązani do prowadzenia pełnej ewidencji rachunkowej (ksiąg rachunkowych),
jeżeli ich przychody osiągną określony limit, który wynosi 2 500 000 euro.
Limit na 2026 r. jest przeliczany na złote według kursu średniego NBP na
pierwszy dzień roboczy października.
W
2026 r. obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych będą miały:
- osoby
fizyczne,
- spółki
cywilne osób fizycznych,
- spółki
cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku,
- spółki
jawne osób fizycznych,
- spółki
partnerskie oraz
- przedsiębiorstwa
w spadku
–
jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok
obrotowy (2025) wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500 000
euro, czyli w przeliczeniu 10 646 500 zł (2 500 000 euro × 4,2586 zł/euro).
Ważne
Ze
względu na różne definiowanie pojęcia przychodów przez dwie równoważne ustawy,
czyli ustawę z 29 września 1994 r. o rachunkowości i ustawę z 26 lipca 1991 r.
o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynym rozwiązaniem jest uwzględnienie
przez firmy obu tych ustaw. Tym samym, jeśli na podstawie jednej z nich
zostanie osiągnięta kwota limitu, w jednostce powstanie obowiązek prowadzenia
ksiąg rachunkowych. Należy też zauważyć, że zakres przychodów określonych w
updof jest znacznie szerszy niż ten w uor. W praktyce zatem w zdecydowanej
większości przypadków to przychody podatkowe będą definiowały obowiązek
prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przejście na pełne księgi rachunkowe wymaga
spełnienia wielu warunków formalnych, dlatego osoby korzystające z pomocy biur
rachunkowych powinny odpowiednio wcześniej uzgodnić z biurem nowy zakres
obowiązków i współpracy. Niewątpliwie osoby przechodzące na pełne księgi muszą
się liczyć z wyższym kosztem prowadzenia ksiąg.
Podstawa prawna
- art.
2 ust. 1 pkt 2, art. 2 ust. 2, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r.
o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120; ost.zm. Dz.U. z 2025 r.
poz. 1218)
- art.
14, art. 24a ust. 4, 4b, 4c, 4e i 4f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U.
z 2025 r. poz. 1302)
1 października 2025 r.
Limity dla małych podatników PIT i CIT na 2026
r.
Corocznie,
pierwszego dnia roboczego października jest publikowany kurs średni NBP, według
którego przelicza się limit wskazujący, którzy podatnicy PIT i CIT mogą w
przyszłym roku korzystać ze statusu „małego podatnika” i powiązanych z tym
statusem przywilejów podatkowych.
Podatnicy
zaliczani do kategorii „małych podatników” mogą m.in. skorzystać z możliwości
kwartalnego rozliczania podatku dochodowego i preferencyjnej stawki
opodatkowania CIT czy prawa do jednorazowej amortyzacji. Od kursu euro z tego
dnia zależą także limity jednorazowej amortyzacji obowiązujące w przyszłym
roku.
Pierwszym
roboczym dniem października 2025 r. jest 1 października. Kurs euro z 1
października 2025 r. ogłoszony przez NBP wyniósł 4,2586 zł/euro (tabela NBP nr
190/A/NBP/2025).
W
2026 r. małym podatnikiem PIT i CIT jest podatnik, u którego wartość przychodu
ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy
w 2025 r. kwoty 8 517 000 zł (2 000 000 euro × 4,2586 zł/euro) – w zaokrągleniu
do 1000 zł.
Podatnicy,
którzy w 2025 r. nie przekroczą podanego limitu sprzedaży i w 2026 r. będą
mieli status małego podatnika, będą mogli skorzystać z prawa do jednorazowej
amortyzacji. Prawo to przysługuje w związku z nabyciem środka trwałego
zaliczanego do grupy 3–8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych, do limitu 50
000 euro rocznie.
W
przeliczeniu oznacza to, że w 2026 r. łączna wartość jednorazowych odpisów
amortyzacyjnych, które podatnik będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych,
nie będzie mogła przekroczyć 213 000 zł. Jest to niższa kwota niż w 2025 r., w
którym limit ten wynosi 214 000 zł.
W
przypadku podatników CIT prawo do jednorazowej amortyzacji jest wyłączone,
jeżeli są to podmioty rozpoczynające działalność, które zostały utworzone m.in.
przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego
podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki
majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w
złotych kwoty co najmniej 10 000 euro (w 2026 r. limit ten będzie nadal wynosił
43 000 zł, co wynika z zaokrąglenia przeliczonej kwoty do 1000 zł).
Ważne
Status
małego podatnika jest związany z określonymi prawami. Dlatego przedsiębiorcy
powinni ustalić, czy w 2026 r. mogą korzystać z tego statusu i związanych z nim
przywilejów.
Podstawa prawna
- art.
5a pkt 20 i art. 22k ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym
od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r.
poz. 1302)
- art.
4a pkt 10 i art. 16k ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku
dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278; ost.zm. Dz.U.
z 2025 r. poz. 1301)
1 października 2025 r.
Limit dla ryczałtu od przychodów
ewidencjonowanych na 2026 r.
Podatnicy
mogą wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
jeżeli w poprzednim roku podatkowym uzyskali przychody:
- z
działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości
nieprzekraczającej 2 000 000 euro,
- wyłącznie
z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników
spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Prawo
do kwartalnego rozliczenia ryczałtu mają podatnicy, których przychody z
działalności prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki – w roku
poprzedzającym rok podatkowy – nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość
200 000 euro.
Przeliczenia
kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego
przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego
roku podatkowego. W tym przypadku kwota uzyskana z przeliczenia limitu nie jest
zaokrąglana.
Pierwszym
roboczym dniem października 2025 r. jest 1 października. Kurs euro z 1
października 2025 r. ogłoszony przez NBP wyniósł 4,2586 zł/euro (tabela NBP nr
190/A/NBP/2025).
Zatem
w 2026 r.:
- ryczałt
od przychodów ewidencjonowanych będą mogli opłacać podatnicy, których
przychody w 2025 r. nie przekroczą kwoty 8 517 200 zł,
- prawo
do kwartalnego rozliczenia ryczałtu będzie przysługiwało podatnikom,
których przychody nie przekroczą w 2025 r. kwoty 851 720 zł.
Ważne
Podatnicy
korzystający z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych powinni
sprawdzić, czy takie uprawnienie nadal będzie im przysługiwało w 2026 r., czy
też utracą prawo do korzystania z tej formy opodatkowania w 2026 r. Będzie to
oznaczało konieczność przejścia na zasady ogólne opodatkowania podatkiem
dochodowym (według skali podatkowej lub podatkiem liniowym).
Podstawa prawna
- art.
4 ust. 2 i art. 6 ust. 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym
podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby
fizyczne (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 843)
1 października 2025 r.
Limit dla małych podatników VAT na 2026 r.
Kurs
euro ogłaszany pierwszego roboczego dnia października stanowi podstawę
ustalania limitu wartości sprzedaży wyznaczającego grupę podatników zaliczanych
do kategorii „małych podatników VAT” na kolejny rok podatkowy. Dla podatników
VAT limit ten wynosi 2 000 000 euro (a dla niektórych podatników 45 000 euro).
Podatnicy, u których wartość sprzedaży w 2025 r. nie przekroczy limitu, będą
mogli korzystać w 2026 r. ze statusu małego podatnika VAT.
Kurs
euro z 1 października 2025 r. ogłoszony przez NBP wyniósł 4,2586 zł/euro
(tabela NBP nr 190/A/NBP/2025).
W
tabeli podajemy limity wartości sprzedaży, które uprawniają do korzystania ze
statusu małego podatnika VAT w 2026 r.
|
|
|
W 2026 r. podatnik będzie posiadał status „małego podatnika VAT”, jeżeli
jego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczy w 2025 r.
wyrażonej w złotych kwoty: 8 517 000 zł odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro
(w zaokrągleniu do 1000 zł) |
|
W 2026 r. status „małego podatnika VAT” będzie posiadał prowadzący
przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający funduszami inwestycyjnymi,
zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, będący agentem,
zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z
wyjątkiem komisu, jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za
wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczy w 2025 r. wyrażonej w
złotych kwoty: 192 000 zł odpowiadającej równowartości 45 000 euro (w
zaokrągleniu do 1000 zł) |
Ważne
Mali
podatnicy VAT mogą korzystać z prawa do wyboru kasowej metody rozliczeń, czyli
prawa do odprowadzania VAT po otrzymaniu zapłaty od kontrahenta połączonego z
prawem do kwartalnych rozliczeń VAT – art. 21 ustawy z 11 marca 2024 r. o
podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Mali podatnicy mogą też
skorzystać z samego prawa do rozliczeń kwartalnych, czyli prawa do
odprowadzania VAT raz na kwartał (art. 99 ust. 3 ustawy o VAT).
Podstawa prawna
- art.
2 pkt 25, art. 21, art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów
i usług (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 775; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1203)
1 października 2025 r.
Start systemu kaucyjnego
1
października 2025 r. zaczął obowiązywać system kaucyjny. Obejmuje on:
- butelki
plastikowe o pojemności do 3 litrów,
- puszki
metalowe o pojemności do 1 litra,
- butelki
szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra
–
znakiem kaucji.
Punktami
zbiórki opakowań ze znakiem kaucji są:
- wszystkie
sklepy powyżej 200 m², które oferują napoje w opakowaniach objętych
systemem kaucyjnym,
- sklepy
poniżej 200 m², w których sprzedawane są napoje w butelkach szklanych
wielokrotnego użytku (obecnie na rynku dotyczy to przede wszystkim napojów
piwnych),
- pozostałe
sklepy, które przystąpiły do systemu,
- automaty
kaucyjne dostępne także poza punktami handlowymi,
- inne
punkty zbiórki.
Zasady
działania systemu są następujące:
1.
Opakowania objęte systemem powinny być odpowiednio oznakowane logotypem systemu
kaucyjnego.
2.
Przy zakupie napoju w opakowaniu z logotypem od klienta pobierana będzie
kaucja.
3.
Wszystkie jednostki handlowe, niezależnie od ich powierzchni, jeżeli oferują
napoje w opakowaniach objętych systemem, będą pobierały kaucję.
4.
Kaucję będzie można odebrać przy zwrocie opakowania.
5.
Opakowanie można będzie zwracać w dowolnym punkcie zbiórki.
6.
Obowiązek zbierania opakowań objętych systemem nałożony jest na sklepy powyżej
200 m2, a małe sklepy poniżej 200 m2 mogą dobrowolnie
przystępować do systemu.
7. Wprowadzono
wymóg utworzenia co najmniej jednego stacjonarnego punktu odbierania opakowań i
odpadów opakowaniowych objętych systemem kaucyjnym w każdej gminie.
Ważne
Kaucja
naliczana do opakowań objętych systemem kaucyjnym powinna być doliczana do ceny
napojów dopiero przy kasie. Obowiązek pobierania kaucji ciąży na wszystkich
jednostkach handlowych, niezależnie od ich powierzchni, jeżeli oferują napoje w
opakowaniach objętych systemem kaucyjnym. Nie ma znaczenia profil działalności
danego sklepu tylko oferowane produkty. Wprowadzający napoje w opakowaniach
objętych systemem kaucyjnym będą musieli prowadzić szczegółową ewidencję, która
będzie podstawą do rozliczenia VAT od niezwróconych opakowań.
Podstawa prawna
- ustawa
z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi
(j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 870)
1 października 2025 r.
Więcej praw w ramach korekty pokontrolnej
1
października 2025 r. weszły w życie zmiany, dzięki którym podatnik będzie miał
prawo do złożenia:
- korekty
„częściowej”, tj. korekty częściowo uwzględniającej nieprawidłowości
stwierdzone w wyniku kontroli celno-skarbowej, oraz
- deklaracji
pierwotnej po wszczęciu i zakończeniu kontroli celno-skarbowej, jeżeli nie
została wcześniej złożona.
Ważne
Zmiana
jest korzystna dla podatników. Przed nowelizacją podatnicy po otrzymaniu wyniku
kontroli mogli złożyć wyłącznie korektę „całościową”, tj. uwzględniającą
wszystkie ustalenia kontrolerów. Nie mogli złożyć korekty częściowej.
Nowelizacja usunęła też wątpliwości co do prawa do złożenia deklaracji
„pierwotnej” po wszczęciu lub zakończeniu kontroli, gdy nie została złożona.
Nie będzie to już przedmiotem sporów. Podatnik, który złoży taką deklarację,
będzie miał prawo do niższej sankcji VAT.
Podstawa prawna
- ustawa
z 24 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej
oraz ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2025 r. poz. 894)
15 października 2025 r.
Do 15 października 2025 r. informacja o zmianie
właściwości urzędu skarbowego
Wyspecjalizowane
urzędy skarbowe (WUS) zajmują się obsługą podmiotów o strategicznym znaczeniu
dla gospodarki. O tym, jakie podmioty są obsługiwane przez WUS, decyduje
Minister Finansów i Gospodarki (dalej: MFiG) w rozporządzeniu wykonawczym,
które właśnie uległo zmianie. Przypominamy, że 15 października 2025 r. przypada
termin, w którym podatnicy i płatnicy powinni zawiadomić swoje dotychczasowe
US, jeżeli od 1 stycznia 2026 r. zmieni się dla nich właściwość US. W związku
ze zmianą progów kwestia ta się skomplikowała.
W
związku z nowelizacją:
- podwyższony
został próg przychodowy, na podstawie którego podmioty są kwalifikowane do
obsługi przez krajowy WUS, czyli Pierwszy Mazowiecki US (dalej: 1MUS),
- 1MUS
zajmie się też wszystkimi podatnikami, którzy zawarli umowy o
współdziałanie, niezależnie od progów przychodowych tych podmiotów,
- zmienił
się sposób przeliczania na złote progów przychodowych decydujących o
przypisaniu danego podmiotu do krajowego lub miejscowego WUS.
Podwyżka
górnego limitu dla podmiotów podlegających pod WUS oznacza, że po zmianach pod
WUS o zasięgu wojewódzkim będą podlegały podmioty, których przychody mieszczą
się w przedziale między 3 a 100 mln euro. Przed zmianami przez wojewódzkie WUS
były obsługiwane podmioty, których przychody mieściły się w przedziale od 3 do
50 mln euro. Zatem po zmianach więcej podatników będzie obsługiwanych przez
wojewódzkie WUS. Natomiast największe podmioty, tj. te, które przekraczają
limit 100 mln euro, będą obsługiwane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego
Urzędu Skarbowego w Warszawie (niezależnie od tego, na jakim obszarze kraju
działają). Wyjątek przewidziano dla podmiotów, których przychody mieszczą się w
granicach od 50 do 100 mln euro. Będą one mogły nadal korzystać z obsługi 1MUS
albo przejść pod obsługę wojewódzkiego WUS właściwego dla nich miejscowo.
Ważne
W
szczególnej sytuacji znalazły się podmioty, które w 2025 r. są obsługiwane
przez 1MUS w Warszawie, ze względu na fakt, że spełniały dotychczasowy próg
przychodowy (50 mln euro), ale które nie spełniają nowego progu (100 mln euro).
Podmioty te mogą pozostać we właściwości dotychczasowego urzędu (tzn. 1MUS)
albo podjąć decyzję o zmianie dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego i
przejść pod WUS właściwy według swojej siedziby. Jeżeli podmioty te podejmą
decyzję o zmianie WUS, powinny złożyć oświadczenie o wyłączeniu z kategorii
podmiotów podlegających pod 1MUS. Oświadczenie takie należy złożyć w terminie
do 15 października 2025 r. Złożenie go skutkuje przekazaniem podatnika do WUS
właściwego ze względu na adres siedziby podatnika (od 1 stycznia 2026 r.).
Zatem ta kategoria podmiotów automatycznie pozostaje we właściwości 1MUS, o ile
nie złożą oświadczenia o wyłączeniu. Złożenie oświadczenia oznacza rezygnację z
obsługi przez 1MUS i przejście do WUS właściwego miejscowo ze względu na adres
siedziby. Złożenie oświadczenia o wyłączeniu z 1MUS zwalnia z obowiązku
składania zawiadomienia o zmianie dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego.
Pozostałe podmioty spełniające kryteria przychodowe powinny ustalić, czy z
dniem 1 stycznia 2026 r. zmieni się (z mocy prawa) urząd skarbowy właściwy do
obsługi danego podmiotu. Zmiana właściwości wiąże się z obowiązkiem
zawiadomienia dotychczasowego urzędu skarbowego o przejściu pod obsługę
właściwego WUS (albo o utracie prawa do obsługi przez WUS).
Podstawa prawna
- rozporządzenie
Ministra Finansów i Gospodarki z 10 sierpnia 2025 r. zmieniające
rozporządzenie w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu
do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego
niż właściwy miejscowo (Dz.U. z 2025 r. poz. 1145)
15 października 2025 r.
Integracja API KSeF 2.0 dostępna od 15
października 2025 r.
Od
15 października 2025 r. użytkownicy będą mogli zintegrować się przez API KSeF
2.0 ze środowiskiem przedprodukcyjnym (DEMO).
30
września 2025 r. ruszyło nowe środowisko testowe KSeF 2.0. Resort finansów
uruchomił też testy otwarte API KSeF 2.0, czyli testy oprogramowania, które
służy do wymiany informacji między Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF) a
dostępnymi na rynku systemami do fakturowania. Dzięki temu dostawcy systemów
finansowo-księgowych mogą sprawdzić, jak ich oprogramowanie współpracuje
z systemem KSeF 2.0.
Kolejny
etap rozpoczyna się 15 października 2025 r., kiedy to
użytkownicy będą mogli dokonać integracji przez API KSeF 2.0 ze środowiskiem
przedprodukcyjnym (DEMO).
Moduł
Certyfikatów i Uprawnień (MCU), który umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom
systemu, zostanie uruchomiony 1 listopada 2025 r. Będą one niezbędne, aby móc
korzystać z KSeF od 1 lutego 2026 r. Moduł pozwoli również na składanie
wniosków o certyfikaty oraz na ich pobieranie.
Od 3
listopada 2025 r. użytkownicy będą mogli rozpocząć testowanie Aplikacji
Podatnika KSeF 2.0 w środowisku testowym. Natomiast 15 listopada 2025
r.Ministerstwo Finansów udostępni aplikację w środowisku przedprodukcyjnym.
Ważne
Od 1
lutego 2026 r. zostanie udostępniona produkcyjna wersja systemu KSeF 2.0, która
pozwoli na wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym.
ŹRÓDŁO:
komunikat
MF z 29 sierpnia 2025 r. pt. „We wrześniu zamiana środowisk testowych z KSeF
1.0 na KSeF 2.0” – opubl. na www.podatki.gov.pl
Październik 2025 r.
Łatwiejsza weryfikacja kontrahentów i ich
statusu VAT
Sejm
uchwalił ustawę zmieniającą ustawę o Centralnej Ewidencji i Informacji o
Działalności Gospodarczej oraz ustawę o podatku od towarów i usług (dalej:
ustawa). Zgodnie z nią informacje o statusie VAT przedsiębiorcy – w tym o
rejestracji, przywróceniu, braku rejestracji lub wykreśleniu z rejestru –
będzie można sprawdzić online w jednym miejscu, za pośrednictwem Punktu Informacji
dla Przedsiębiorcy (PIP). Dane te zostaną zintegrowane z istniejącą
wyszukiwarką firm na portalu biznes.gov.pl.
Ustawa
wprowadzająca opisane ułatwienie miała wejść w życie 1 października 2025 r.,
jednak 24 września 2025 r. Senat wprowadził poprawkę, zgodnie z którą
nowelizacja ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku
Ustaw. Sejm zajmie się nią na posiedzeniu w dniach 7–9 października 2025 r.
Ważne
Dostęp
do zintegrowanego wykazu z jednej strony umożliwi przedsiębiorcom weryfikację
kontrahentów biznesowych, a z drugiej, przez weryfikację rachunków bankowych,
będzie stanowić istotny element wspierający procedurę dochowania należytej
staranności, która ma istotne znaczenie z punktu widzenia obrony prawa do
odliczenia VAT w sytuacjach, gdy w łańcuchu dostaw doszło do oszustwa.
Podstawa prawna
- ustawa
z 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji
o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz
ustawy o podatku od towarów i usług (druk sejmowy 1741) – opubl. na www.sejm.gov.pl
Październik 2025
Dodatkowy dzień wolny za święto 1 listopada
Święto
1 listopada przypada w tym roku w sobotę. W związku z tym pracodawcy muszą
wyznaczyć pracownikom, którzy sobotę mają wolną z tytułu przeciętnie 5-dniowego
tygodnia pracy, inny dzień wolny od pracy. Powinni to zrobić w ramach okresu
rozliczeniowego, w którym występuje to święto.
W
przypadku pracowników, którzy pracują w różnych dniach – od poniedziałku do
soboty lub niedzieli – zgodnie z obowiązującymi ich harmonogramami czasu pracy,
fakt, że w danym okresie rozliczeniowym święto przypada w sobotę, pracodawca
powinien uwzględnić już w samym harmonogramie czasu pracy – ustalając
prawidłowo wymiar czasu pracy oraz minimalną liczbę dni wolnych. Jeśli
pracodawca to zrobi, pracownik nie będzie miał roszczenia o dodatkowy dzień
wolny z tytułu święta przypadającego w sobotę, gdyż pracodawca uwzględnił ten
fakt w stworzonym harmonogramie czasu pracy.
Ważne
Przepisy
prawa pracy nie narzucają konkretnego terminu wykorzystania dnia wolnego w
zamian za święto przypadające w wolną sobotę. Wskazują tylko ramy czasowe, do
kiedy trzeba udzielić takiego dnia wolnego. Nie nakazują również, aby cała
załoga z tej samej firmy odebrała wolne w jednakowym terminie. Decyzję w tym
zakresie podejmuje pracodawca. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby
poszczególni pracownicy wykorzystywali dni wolne w różnych terminach.
Podstawa prawna
- art.
130, art. 147, art. 15111 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks
pracy (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 277; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 807)
Październik 2025
Limit dla mikroprzedsiębiorców zwalniający ze
stosowania KSeF w 2026 r.
W
2026 r. z KSeF nie będą musieli korzystać przedsiębiorcy, jeżeli łączna wartość
sprzedaży wraz z kwotą podatku u tych podatników udokumentowana fakturami
wystawionymi w danym miesiącu jest mniejsza lub równa 10 000 zł. W przestrzeni
publicznej pojawił się postulat podwyższenia tego progu do 20 000 zł. O
potencjalną podwyżkę spytał jeden z posłów w interpelacji poselskiej. W
odpowiedzi Minister Finansów zaprzeczył tym doniesieniom i stwierdził, że limit
10 000 zł nie zostanie podniesiony.
Ważne
Stanowisko
MF oznacza, że w okresie od 1 kwietnia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r. podatnicy
obowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych (KSeF) mogą wystawiać
„zwykłe” faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej, jeżeli łączna
wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku u tych podatników udokumentowana tymi
fakturami wystawionymi w danym miesiącu jest mniejsza lub równa 10 000 zł.
Przepis ten jest dedykowany wyłącznie najmniejszym przedsiębiorcom, którzy
wystawiają faktury dokumentujące sprzedaż o niewielkiej wartości.
Źródło:
odpowiedź
na interpelację poselską Ministra Finansów i Gospodarki z 12 września 2025 r.
(sygn. PT7.054.10.2025) opublikowany na www.eureka.mf.gov.pl
Październik 2025 r.
Rezerwacja wizyt w urzędzie skarbowym także
przez e-US
Użytkownicy
e-Urzędu Skarbowego mogą już umawiać wizyty w urzędzie skarbowym bezpośrednio
za pośrednictwem serwisu e-US. Dotychczas rezerwacja była możliwa przez
formularz na stronie podatki.gov.pl, telefonicznie lub osobiście.
Dzięki
nowej funkcjonalności użytkownik e-US może wybrać konkretny urząd skarbowy,
określić cel wizyty, wskazać dogodny termin spotkania, a następnie otrzymać
potwierdzenie rezerwacji drogą mailową lub za pośrednictwem wiadomości SMS.
Osoba zalogowana do serwisu e-Urząd Skarbowy nie musi ręcznie wprowadzać swoich
danych osobowych. System automatycznie pobiera niezbędne informacje z profilu
użytkownika. Skraca to czas rezerwacji.
Ważne
Nowa
funkcjonalność na e-US oznacza, że użytkownicy korzystający z wersji przeglądarkowej
e-US mogą w ten sposób zaplanować wizytę w wybranym urzędzie skarbowym, bez
konieczności korzystania ze strony podatki.gov.pl czy kontaktu
telefonicznego. Udostępniona też została nowa wersja aplikacji e-US,
pozwalająca na umówienie wizyty w urzędzie skarbowym także z poziomu smartfona.
Źródło:
komunikat
MF pt. „Umów wizytę w urzędzie skarbowym – teraz zrobisz to online przy pomocy
e-Urzędu Skarbowego” – opubl. 16 września 2025 r. na www.mf.gov.pl
Październik 2025 r.
Wynagrodzenie minimalne w 2026 r.
Od 1
stycznia 2026 r. kwota minimalnego wynagrodzenia w Polsce wzrośnie do 4806 zł
brutto, a stawka godzinowa przysługująca z tytułu umów zlecania i o świadczenie
usług wyniesie 31,40 zł.
Ważne
Wzrost
stawek minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku oznacza konieczność
przekalkulowania kosztów działalności przez przedsiębiorców zatrudniających
pracowników z takim wynagrodzeniem. Podwyżka może też spowodować konieczność
aktualizacji umów o pracę, w których wynagrodzenie jest określane kwotowo.
Podstawa prawna
- rozporządzenie
Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego
wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026
r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 1242)
Październik 2025 r.
Likwidacja obowiązku przechowywania papierowych
zgłoszeń do ZUS
12
września 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych zakładającą likwidację obowiązku przechowywania przez płatników
składek dokumentów zgłoszeniowych do ubezpieczeń w formie papierowej przez
okres 5 lat. W ocenie ustawodawcy jest to uważane za nadmiarowe i zbędne,
ponieważ ZUS dysponuje tymi danymi (znajdują się one w systemie). Senat
zaakceptował ustawę bez poprawek. Teraz została przekazana Prezydentowi i
oczekuje na podpis i publikację w Dzienniku Ustaw.
Zmiana
(likwidacja obowiązku przechowywania zgłoszeń do ZUS) wejdzie w życie po
upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Ważne
Uchylenie
art. 36 ust. 8 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń
społecznych oznacza, że płatnik nie będzie już miał obowiązku przechowywania
zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w formie dokumentu pisemnego z
własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej.
Podstawa prawna
- art.
1 ustawy z 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
społecznych oraz niektórych innych ustaw – opubl. na www.sejm.gov.pl
Październik 2025 r.
ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od
przedsiębiorcy w trudnej sytuacji
W
przypadku braku płynności finansowej płatnika składek zatrudniającego powyżej
20 osób, która utrudnia płatnikowi regulowanie świadczeń na rzecz pracowników,
takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie
rehabilitacyjne, ZUS może przejąć wypłatę świadczeń.
Płatnik,
który znalazł się w takiej sytuacji, może wystąpić z wnioskiem do ZUS o
przejęcie wypłaty świadczeń. Do ZUS może też wystąpić z wnioskiem o przejęcie
wypłaty świadczeń także sam ubezpieczony, jeżeli płatnik nie wywiązuje się z
obowiązku wypłaty należnych ubezpieczonemu świadczeń.
Uzasadnieniem
do przejęcia wypłaty zasiłków przez ZUS mogą być:
- trudna
sytuacja finansowa płatnika składek,
- przedłużające
się postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne,
- inne
przyczyny, niezależne od płatnika składek, które powodują, że nie może on
pokryć roszczeń ubezpieczonych.
Po
otrzymaniu wniosku o przejęcie wypłaty zasiłków ZUS przeprowadza postępowanie
wyjaśniające. Ustala, dlaczego płatnik nie wywiązuje się z ustawowego obowiązku
wypłaty zasiłków oraz czy ma możliwości, by je wypłacić. Organ może się też
zwrócić do płatnika o pełną dokumentację niezbędną do ustalenia prawa do
zasiłków i ich wypłaty, np. o przekazanie zaświadczenia o symbolu ZUS Z-3.
Po
zakończeniu postępowania wyjaśniającego ZUS wydaje decyzję o przejęciu albo
odmowie przejęcia wypłaty zasiłków, która jest przekazywana do płatnika
składek. Jeśli ZUS przejmie wypłatę zasiłków, ubezpieczeni także otrzymują
decyzję ustalającą prawo do zasiłków.
Za
opóźnienie w wypłacie świadczeń ubezpieczonym przysługuje prawo do odsetek od
płatnika składek. Gdy ustanie przeszkoda, która uniemożliwia płatnikowi składek
wypłatę zasiłków, ZUS informuje o tym ubezpieczonych i przekazuje płatnikowi
wypłaty zasiłków do dalszej realizacji.
Ważne
W
związku z utratą płynności finansowej przedsiębiorcy mogą wystąpić do ZUS o
odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie ich na raty. Zawarcie ugody
niesie ze sobą wiele korzyści. ZUS nie nalicza bowiem odsetek za zwłokę w
opłatach, ale jedynie opłatę prolongacyjną, która jest o połowę niższa od
odsetek.
Źródło:
komunikat
ZUS z 12 września 2025 r. pt. „ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od
przedsiębiorcy w trudnej sytuacji” – opubl. na www.zus.pl
Październik 2025 r.
Nowa wersja aplikacji mobilnej e-Paragony
Ministerstwo
Finansów udostępniło kolejną wersję aplikacji mobilnej e-Paragony. Umożliwia
ona udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony.
Dzięki nowym funkcjonalnościom można gromadzić paragony elektroniczne na kilku
urządzeniach.
Wystawianie
e-paragonów w Polsce jest możliwe dzięki wdrożeniu przez Ministerstwo Finansów
i Krajową Administrację Skarbową systemu dystrybucji e-paragonów, tzw. HUB-a
Paragonowego. System umożliwia bezpieczne przesyłanie przez kasę i odbieranie,
za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie, paragonów w formie
elektronicznej. Wraz z HUB-em Paragonowym resort finansów udostępnił bezpłatną
aplikację mobilną e-Paragony, która umożliwia zarządzanie paragonami i
wydatkami z poziomu smartfona. Aplikacja ta to usługa, która daje możliwość
przechowywania wszystkich otrzymanych paragonów w jednym miejscu.
Aplikacja
mobilna e-Paragony umożliwia:
- odbieranie
i przechowywanie elektronicznych e-paragonów,
- zarządzanie
wydatkami i przypisywanie do nich paragonów (możliwość dodawania do
aplikacji również paragonów wystawionych papierowo),
- zgłaszanie
nieprawidłowości związanych z paragonami,
- uzupełnianie
informacji o gwarancjach, kontrolę gwarancji,
- budowanie
statystyk zakupowych.
Aby
otrzymać e-paragon należy:
- zainstalować
aplikację mobilną e-Paragony autorstwa Ministerstwa Finansów (dostępną w
Google Play i App Store),
- zgłosić
chęć otrzymania paragonu elektronicznego sprzedawcy w trakcie zakupów,
- pokazać
przy kasie w sklepie (który obsługuje e-paragony) swoją unikalną kartę
e-Paragony (tzw. numer KID) zapisany w postaci kodu kreskowego,
- odebrać
paragon bezpośrednio w aplikacji, odświeżając ekran Portfel w aplikacji.
Ważne
Nowa
wersja aplikacji e-Paragony (wersja 2.2) jest dostępna w sklepach Google Play i
Apple Store. Instalacja aplikacji nie wymaga podawania danych osobowych –
działa całkowicie anonimowo. Dane są przechowywane lokalnie na urządzeniu lub
opcjonalnie w chmurze. Dostęp do aplikacji jest zabezpieczony PIN-em, biometrią
i szyfrowaniem. W przypadku utraty telefonu dane można odzyskać dzięki kopii
zapasowej zapisanej w chmurze.
Źródło:
komunikat
Ministerstwa Finansów i Gospodarki pt. „Nowa wersja aplikacji mobilnej
e-Paragony – przełom w zarządzaniu i kontroli nad codziennymi wydatkami” –
opubl. 8 września 2025 r. na www.podatki.gov.pl
Październik 2025 r.
Obowiązek prowadzenia ewidencji w formie
elektronicznej
Od 1
stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia
podatkowej księgi przychodów i rozchodów określające m.in. nowy wzór pkpir.
Jest ono dostosowane do wchodzącego od początku 2026 r. obowiązku prowadzenia
pkpir elektronicznie i przesyłania jej w strukturze JPK_PKPIR przez podatników
PIT będących czynnymi podatnikami VAT.
Od 1
stycznia 2026 r. także ryczałtowcy będący czynnymi podatnikami VAT będą musieli
prowadzić ewidencję przychodów i wykaz środków trwałych oraz wartości
niematerialnych i prawnych w formie elektronicznej. Ponadto będą mieli
obowiązek przesyłania tych ewidencji w strukturze JPK.
Ważne
Od 1 stycznia 2026 r. obowiązującym formatem prowadzenia uproszczonych ewidencji podatkowych (pkpir oraz