Aktualności

aktualnosci listopad 2025 2025-11-12

Informator dla klientów BR – listopad 2025


1 listopada 2025 r.

Dodatkowy dzień wolny za święto 1 listopada

Święto 1 listopada przypada w tym roku w sobotę. W związku z tym pracodawcy muszą wyznaczyć pracownikom, którzy sobotę mają wolną z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, inny dzień wolny od pracy. Powinni to zrobić w ramach okresu rozliczeniowego, w którym występuje to święto.

W przypadku pracowników, którzy pracują w różnych dniach – od poniedziałku do soboty lub niedzieli – zgodnie z obowiązującymi ich harmonogramami czasu pracy, fakt, że w danym okresie rozliczeniowym święto przypada w sobotę, pracodawca powinien uwzględnić już w samym harmonogramie czasu pracy – ustalając prawidłowo wymiar czasu pracy oraz minimalną liczbę dni wolnych. Jeśli pracodawca to zrobi, pracownik nie będzie miał roszczenia o dodatkowy dzień wolny z tytułu święta przypadającego w sobotę, gdyż pracodawca uwzględnił ten fakt w stworzonym harmonogramie czasu pracy.

Ważne

Przepisy prawa pracy nie narzucają konkretnego terminu wykorzystania dnia wolnego w zamian za święto przypadające w wolną sobotę. Wskazują tylko ramy czasowe, do kiedy trzeba udzielić takiego dnia wolnego. Nie nakazują również, aby cała załoga z tej samej firmy odebrała wolne w jednakowym terminie. Decyzję w tym zakresie podejmuje pracodawca. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby poszczególni pracownicy wykorzystywali dni wolne w różnych terminach.

Podstawa prawna

  • art. 130, art. 147, art. 15111 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 277; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1423)

Listopad 2025 r.

Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) KSeF

1 listopada 2025 r. zostanie uruchomiony Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU), który umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom Krajowego Systemu e-Faktur 2.0. Uprawnienia te są niezbędne, aby móc korzystać z KSeF od 1 lutego 2026 r. Moduł pozwoli również na składanie wniosków o certyfikaty oraz na ich pobieranie.

Od 3 listopada 2025 r. użytkownicy będą mogli rozpocząć testowanie Aplikacji Podatnika KSeF 2.0 w środowisku testowym. Natomiast 15 listopada 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępni aplikację w środowisku przedprodukcyjnym.

Ważne

Podatnicy, którzy w przyszłym roku będą zobowiązani stosować KSeF (od 1 lutego 2026 r. albo 1 kwietnia 2026 r.), mogą już teraz przetestować jego działanie. W lutym 2026 r. zostanie udostępniona produkcyjna wersja KSeF 2.0, która pozwoli na wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym.

ŹRÓDŁO:

komunikat MF z 29 sierpnia 2025 r. pt. „We wrześniu zamiana środowisk testowych z KSeF 1.0 na KSeF 2.0” – opubl. na www.podatki.gov.pl

30 listopada 2025 r. UWAGA! Termin przesunięty na 1 grudnia

Deklaracje TPR

Sporządzenie dokumentacji cen transferowych dla transakcji realizowanych między jednostkami powiązanymi stanowi obowiązek wynikający z przepisów podatkowych. Dla transakcji realizowanych w 2024 r., w przypadku gdy rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu, lokalną dokumentację cen transferowych za 2024 r. należało sporządzić do 31 października 2025 r. Natomiast deklarację TPR-C/TPR-P trzeba złożyć do końca 11. miesiąca kolejnego roku, czyli w przypadku podatników, których rok podatkowy jest zgodny z kalendarzowym – do końca listopada. W tym roku termin ten mija 1 grudnia 2025 r., ponieważ 30 listopada 2025 r. wypada w niedzielę.

Obowiązek sporządzenia dokumentacji lokalnej powstaje, jeżeli podatnik dokonuje z podmiotem powiązanym transakcji o wartości przekraczającej wskazane w przepisach progi. W przypadku transakcji towarowych i finansowych próg ten wynosi 10 000 000 zł. Dla transakcji usługowych (i pozostałych) próg wynosi 2 000 000 zł.

Ważne

Sporządzenie odpowiedniej dokumentacji cen transferowych jest obowiązkiem podatnika, ale przypomnijmy, że to do organów podatkowych należy, aby udowodnić stosowanie przez podatnika cen odbiegających od rynkowych. Podatnik może być jednak ukarany karą wynikającą z ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (dalej: k.k.s.) za sam fakt uchybienia obowiązkowi sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Zgodnie z art. 56c k.k.s. za niesporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych można być ukaranym grzywną do 720 stawek dziennych. Taka sama kara grozi za sporządzenie takiej dokumentacji niezgodnie ze stanem rzeczywistym. Za sporządzenie dokumentacji po terminie grozi kara do 240 stawek dziennych. Należy też zwrócić uwagę, że dokumentację należy prowadzić „na bieżąco”. Organy podatkowe mogą bowiem w każdej chwili zażądać przedłożenia dokumentacji cen transferowych od podatnika, który jest zobowiązany do sporządzania takiej dokumentacji. Podatnik ma wówczas obowiązek jej przedłożenia w ciągu 14 dni od dnia doręczenia żądania.

Podstawa prawna

  • art. 11k ust. 1, art. 11t ust. 1 i 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1426)
  • art. 23w ust. 1, art. 23zf ust. 1 i 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1366)

Listopad 2025 r.

ZUS skontroluje przedsiębiorców korzystających z wakacji składkowych

Przedsiębiorcy spełniający określone warunki są uprawnieni do zwolnienia z opłacania składek ZUS w ramach tzw. wakacji składkowych za jeden dowolnie wybrany miesiąc w roku. ZUS poinformował o rozpoczęciu weryfikacji udzielania tej pomocy przedsiębiorcom.

Zwolnienie z opłacania składek w ramach wakacji składkowych stanowi pomoc de minimis. ZUS ma więc obowiązek sprawdzić, czy pomoc ta została udzielona zasadnie, tzn. czy przedsiębiorca spełnił wszystkie wymagane warunki uprawniające do wskazanej ulgi.

W ramach kontroli ZUS bada m.in. prawidłowość i rzetelność danych, informacji i oświadczeń przekazanych przez płatnika składek we wniosku o zwolnienie z opłacania składek w ramach wakacji składkowych.

ZUS sprawdza wnioski pod kątem tego, czy przedsiębiorca spełnił warunki niezbędne do zachowania prawa do ulgi, np. czy nie zmieniły się okres czy schemat ubezpieczeń, które warunkują prawo do wakacji składkowych.

Ważne

Postępowania wyjaśniające prowadzone przez ZUS mogą się zakończyć odebraniem ulgi (wydaniem decyzji), jeśli się okaże, że przedsiębiorca nie spełnił wymaganych warunków uprawniających do tej ulgi. W takiej sytuacji przedsiębiorca będzie zobowiązany do konieczności opłacenia składek wraz z odsetkami za zwłokę za miesiąc, za który wcześniej był zwolniony. Od decyzji ZUS można się odwołać do sądu. Przedsiębiorca, który nie będzie w stanie jednorazowo uregulować składek, może złożyć wniosek o układ ratalny.

Podstawa prawna

  • art. 17a i art. 17b, art. 36d, art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 350; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1423)

Źródło:

komunikat ZUS z 22 października 2025 r. pt. „Zaczynamy weryfikować pomoc przyznaną przedsiębiorcom w ramach wakacji składkowych” – opubl. na www.zus.pl

4 listopada 2025 r.

Nowa gwarancja podatkowa – rozstrzyganie wątpliwości faktycznych na korzyść podatnika

4 listopada 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja przepisów ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Nowe przepisy rozszerzają zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (łac. in dubio pro tributario), dzięki czemu możliwe będzie jej stosowanie nie tylko w przypadku wątpliwości interpretacyjnych, lecz także w sytuacjach, gdy nie da się jednoznacznie ustalić stanu faktycznego. W postępowaniach podatkowych wszczynanych z urzędu organy zostały zobowiązane do rozstrzygania takich wątpliwości na korzyść strony.

W postępowaniu podatkowym w stanie prawnym obowiązującym przez zmianą przepisów w tym zakresie obowiązywała już zasada, że niedające się usunąć wątpliwości są rozstrzygane na korzyść podatnika. Odnosiło się to jednak wyłącznie do wątpliwości powstałych na tle interpretacji obowiązujących przepisów, z zastrzeżeniem, że może być zastosowana tylko wówczas, gdy żadna z możliwych wykładni (językowa, systemowa, funkcjonalna) nie rozwiązuje problemu. Nowelizacja rozszerzyła zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika także o sytuacje, w których dotyczą one stanu faktycznego.

Organy podatkowe są zobowiązane do podejmowania w toku postępowania podatkowego wszelkich niezbędnych działań w celu dokładnego wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym (zasada prawdy obiektywnej). Dodano tu zastrzeżenie, że w postępowaniu podatkowym wszczętym z urzędu niedające się usunąć wątpliwości co do stanu faktycznego rozstrzyga się na korzyść strony (art. 122 § 2 Ordynacji podatkowej). Reguła ta obejmie przypadki, w których, na podstawie zgromadzonego materiału dowodowego, nie można przyjąć, że dana okoliczność faktyczna została jednoznacznie wykazana.

Nowe przepisy będą dotyczyły postępowania podatkowego, które rozpoczynane jest z urzędu, a także będą miały zastosowanie odpowiednio w czynnościach sprawdzających, kontroli podatkowej oraz kontroli celno-skarbowej. Warto dodać, że opisana zasada ma zastosowanie także do postępowań wszczętych i niezakończonych przed wejściem w życie nowelizacji.

Ważne

Jak podkreśla MF, regulacja dotycząca rozstrzygania wątpliwości faktycznych na korzyść podatnika, która została umieszczona w zasadach ogólnych postępowania podatkowego, ma stanowić dodatkową gwarancję chroniącą interes strony toczącego się postępowania. Przestrzegamy jednak, że zasada ta nie nakłada na organy obowiązku przyjęcia wersji najkorzystniejszej dla strony, lecz chodzi o „zakaz czynienia niekorzystnych domniemań w sytuacji, gdy stan dowodów nie pozwala na ustalenie faktów”. Warto też zauważyć, że wprowadzono wyjątki, w których organy będą mogły tę zasadę pominąć. Będzie tak, gdy w postępowaniu uczestniczą strony o spornych interesach lub wynik postępowania ma bezpośredni wpływ na interesy innych osób oraz gdy przepisy odrębne wymagają od strony wykazania określonych faktów. Trzecim – najważniejszym jak się wydaje – wyjątkiem jest sytuacja, gdy stosowaniu tej zasady „sprzeciwia się ważny interes publiczny, w tym istotny interes państwa”. To swoisty „wytrych” dla organów podatkowych. W praktyce okaże się, czy i jak organy będą z niego korzystać.

Podstawa prawna

  • ustawa z 12 września 2025 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2025 r. poz. 1417)

4 listopada 2025 r.

Nowe zasady naliczania odsetek za zwłokę w przypadku kontroli

4 listopada 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), dzięki której podatnicy nie będą już musieli płacić odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych za okres przedłużającej się kontroli podatkowej lub celno-skarbowej. Zgodnie z nowymi regulacjami odsetki za zwłokę od zaległości podatkowych nie będą naliczane w przypadku, gdy kontrola podatkowa lub celno-skarbowa przekroczy 6-miesięczny termin. Zasada ta nie będzie jednak obowiązywać, jeśli to podatnik lub jego pełnomocnik przyczyni się do opóźnienia albo gdy wynikało ono z przyczyn niezależnych od organu prowadzącego kontrolę. Zastrzeżenie to ma zapobiec nadużyciom i celowemu przedłużaniu kontroli.

Ważne

Zgodnie z nowelizacją odsetek za zwłokę nie nalicza się w przypadku niezakończenia kontroli podatkowej albo kontroli celno-skarbowej w terminie 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia – za okres od dnia następnego po upływie tego terminu do dnia jej zakończenia (art. 54 § 1 pkt 7c Ordynacji podatkowej). Nowe regulacje będą stosowane także do naliczania odsetek za zwłokę w związku z opóźnieniem zakończenia kontroli podatkowej albo kontroli celno-skarbowej, wszczętej w okresie 6 miesięcy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy i niezakończonej przed tym dniem.

Podstawa prawna

  • ustawa z 12 września 2025 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2025 r. poz. 1414)

Listopad 2025 r.

Normy szacunkowe w 2026 r. będą niższe

Minister Finansów i Gospodarki wydał rozporządzenie w sprawie norm szacunkowych z działów specjalnych produkcji rolnej na 2026 r. Z rozporządzenia wynika, że normy szacunkowe na 2026 r. zostaną obniżone w stosunku do 2025 r.

Ważne

Informacja o obniżkach norm szacunkowych to dobra wiadomość dla rolników płacących podatek dochodowy według norm szacunkowych. Zapłacą oni w 2026 r. niższy podatek. Niedobrą informacją jest przyczyna, dla której normy te zostały obniżone, ponieważ są one ustalane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej. Obniżka norm szacunkowych oznacza, że ceny towarowej produkcji rolniczej spadły, co nie jest z pewnością korzystne dla branży.

Podstawa prawna

  • rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 9 października 2025 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U. z 2025 r. poz. 1403)

Listopad 2025 r.

Świadczenia świąteczne – nowe interpretacje podatkowe

Listopad to czas, w którym pracodawcy podejmują decyzje w sprawie przyznawania pracownikom świadczeń świątecznych. Najczęściej są to paczki, bony lub karty przedpłacone. Warto zwrócić uwagę, że w 2025 r. pojawiły się nowe interpretacje podatkowe w sprawie tego rodzaju świadczeń finansowanych ze środków obrotowych. Przez wiele lat organy podatkowe stały na stanowisku, że świadczenia świąteczne przyznawane ze środków obrotowych stanowią przychód pracownika niepodlegający zwolnieniu z PIT oraz koszt podatkowy pracodawcy. Obecnie w wydawanych interpretacjach podatkowych Dyrektor KIS uzależnia sposób rozliczenia takich świadczeń od tego, czy są one traktowane przez pracodawcę jako dodatkowy element wynagrodzenia, przewidziany np. w umowie o pracę, regulaminie wynagradzania albo w innym akcie wewnętrznym, czy też stanowią formę upominku, którego pracownik nie może się domagać, a na pracodawcy nie ciąży obowiązek jego wręczenia. W pierwszym przypadku Dyrektor KIS uznaje, że paczki, bony oraz karty przedpłacone przyznawane pracownikom z okazji świąt są traktowane jako przychód ze stosunku pracy opodatkowany PIT, który może być kosztem pracodawcy. W drugim organy podatkowe twierdzą, że mamy do czynienia z darowizną, która nie jest ani przychodem pracownika, ani kosztem pracodawcy.

Ważne

Najnowsze interpretacje Dyrektora KIS mogą powodować problemy po stronie podatników. Ryzyko podatkowe można w takim przypadku wyeliminować, dopełniając obowiązków formalnych, np. wymieniając świadczenia świąteczne w wewnętrznych przepisach pracodawcy regulujących zasady wypłaty wynagrodzeń. Można też wystąpić z wnioskiem o interpretację podatkową, która potwierdziłaby, czy u danego pracodawcy świadczenie świąteczne dla pracownika jest elementem wynagrodzenia za pracę, czy też darowizną. Co jednak ważne, interpretacja podatkowa nie będzie chronić pracodawcy przez ZUS, który taką „darowiznę” może uznać za przychód ze stosunku pracy, od którego powinny być zapłacone składki.

Podstawa prawna

  • art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 12 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1366)
  • art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1301)
  • art. 2, art. 8 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 288)
  • § 2 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 316)

POWOŁANE INTERPRETACJE URZĘDOWE:

z interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z 13 stycznia 2025 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.898.2024.2.KF) i z 25 września 2025 r. (sygn. 0115-KDIT1.4011.601.2025.1.JG)

Listopad 2025 r.

Kupno albo leasing samochodu – do końca roku?

1 stycznia 2026 r. zostaną obniżone limity amortyzacji dla samochodów osobowych, w których emisja CO2 silnika spalinowego jest równa lub wyższa niż 50 g/km (do 100 000 zł). Obniżone limity amortyzacji nie będą miały zastosowania do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji środków trwałych podatnika przed tym dniem. Zatem podatnicy, którzy nabyli taki samochód lub go nabędą do końca 2025 r. i w tym terminie wprowadzą do ewidencji środków trwałych, zachowają prawo do stosowania wyższego limitu (150 000 zł) i dokonywania amortyzacji na dotychczasowych zasadach.

Od 1 stycznia 2026 r. zostanie także obniżony limit opłat dotyczących samochodu osobowego, o którym mowa, a wynikających z umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze (ze 150 000 zł do 100 000 zł). Jednak w tym przypadku moment zawarcia umowy leasingu nie będzie miał znaczenia. Zawarcie umowy w 2025 r. nie sprawi, że leasingobiorca zachowa prawo do wyższego limitu.

Ważne

Podatnicy, którzy planują nabyć spalinowy samochód osobowy, którego emisja CO2 będzie równa lub wyższa niż 50 g/km, powinni rozważyć zakup takiego samochodu i wprowadzenie go do ewidencji środków trwałych do końca 2025 r. Pozwoli im to na zachowanie wyższego limitu amortyzacji podatkowej, tj. 150 000 zł. Jeżeli zdecydują się na zakup takiego samochodu dopiero w 2026 r., będzie ich obowiązywał niższy limit amortyzacji w wysokości 100 000 zł. Niższy limit obejmie też leasingobiorców, ale w ich przypadku moment zawarcia umowy leasingu/najmu/dzierżawy samochodu nie sprawi, że zachowają wyższy limit. Z dniem 1 stycznia 2026 r. do kosztów będą zaliczali mniejszą niż dotąd część opłat leasingowych niezależnie od tego, czy zawarli umowę przed, czy po zmianie limitu.

Podstawa prawna

  • art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1366)
  • art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1426)
  • art. 30 ustawy z 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2269; ost.zm. Dz.U. z 2024 r. poz. 1853)

Listopad 2025 r. UWAGA! Liczy się stan zatrudnienia na dzień 30 listopada

Obowiązek wypłaty zasiłków w 2026 r.

O tym, kto będzie wypłacał zasiłki (ZUS czy przedsiębiorca), decyduje liczba zgłoszonych osób do ubezpieczenia chorobowego na 30 listopada danego roku. Jeśli 30 listopada 2025 r. zgłoszonych do tego ubezpieczenia było co najmniej 21 osób, to płatnikiem zasiłków w 2026 r. będzie przedsiębiorca (płatnik składek), w przeciwnym razie zasiłki będzie wypłacał ZUS.

Obowiązek wypłaty zasiłków w kolejnym roku kalendarzowym zależy od liczby ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego według stanu na 30 listopada danego roku. Zmniejszenie lub zwiększenie liczby ubezpieczonych w okresie po 30 listopada danego roku nie powoduje zmiany płatnika zasiłków.

Ważne

Warto wiedzieć, że ZUS może przejąć od przedsiębiorcy (płatnika składek) obowiązki wypłaty zasiłków, gdyż to on jest ustawowym gwarantem zabezpieczającym wypłatę tych świadczeń. Dzieje się tak jednak tylko w szczególnych przypadkach, gdy płatnik zasiłku znalazł się w trudnej sytuacji finansowej lub zaszło zdarzenie losowe, niezależne od płatnika. Gdy taka sytuacja ma miejsce, płatnik składek może złożyć do ZUS wniosek o przejęcie wypłaty świadczeń przez ZUS.

Podstawa prawna

  • art. 61 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 501; ost.zm. Dz.U. z 2025 poz. 1083)
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2014 - 2025 Wadmex Regulamin serwisu