Aktualności

aktualnosci styczeń 2025 2025-01-13

Informator dla klientów BR – styczeń 2025

Kalendarium wydarzeń – styczeń 2025

1 stycznia 2025 r. 

UWAGA! Sejm pracuje nad likwidacją obowiązku integracji kas z terminalami

Przesunięcie terminu obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami

Ustawa o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych wprowadzająca nowy rodzaj podatku obciążającego grupy międzynarodowe i krajowe, przesunęła także termin wejścia w życie przepisów odnoszących się do obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi z 1 stycznia 2025 r. na 1 kwietnia 2025 r. Chodzi tu o przepisy art. 111 ust. 6kb ustawy o VAT, które wprowadzają sankcje za naruszenie tego obowiązku, oraz art. 19a ustawy – Prawo przedsiębiorców wprowadzający obowiązek integracji kas z terminalami płatniczymi. 

Ważne

Nie oznacza to, że obowiązek integracji kas z terminalami płatniczymi wejdzie w życie 1 kwietnia 2025 r. Sejm pracuje nad rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, który zawiera przepisy uchylające ten obowiązek. Nowelizacja ta ma wejść w życie właśnie 1 kwietnia 2025 r., co oznacza, że przepisy wprowadzające ten obowiązek de facto nie wejdą w życie, a przedsiębiorcy nie zostaną zobowiązani do integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi.

Podstawa prawna

ustawa z 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych – Dz.U. z 2024 r. poz. 1685

projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 896) – ustawa po I czytaniu na posiedzeniu Sejmu w dniu 19 grudnia 2024 r. została skierowana do Komisji Finansów Publicznych

1 stycznia 2025 r.

Prawo do unijnego zwolnienia podmiotowego w innych krajach UE

1 stycznia 2025 r. weszły w życie przepisy VAT umożliwiające korzystanie ze zwolnienia podmiotowego z VAT nie tylko w państwie członkowskim siedziby, ale także w innych krajach UE (procedura SME). 

Ważne

Od 1 stycznia 2025 r. polscy przedsiębiorca mogą skorzystać z podmiotowego zwolnienia z VAT w innym kraju UE. Ze zwolnienia można skorzystać w ramach tzw. procedury SME, o ile przedsiębiorca spełni określone warunki. Jednym z nich jest, aby roczny obrót przedsiębiorcy w całej UE nie przekraczał 100 000 euro. Aby skorzystać z prawa do zwolnienia w innym kraju, przedsiębiorca musi wypełnić także warunki określone przepisami tego kraju. Oprócz tego warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest złożenie tzw. uprzedniego powiadomienia (SME-P) oraz otrzymanie indywidualnego numeru identyfikacyjnego poprzedzonego kodem PL i zawierającego kod EX. Skorzystanie z prawa do zwolnienia podmiotowego w procedurze SME nie zawsze musi okazać się opłacalne, dlatego warto przeprowadzić ocenę skutków korzystania z tej procedury.

Podstawa prawna

ustawa z 8 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2024 r. poz. 1721

Czytaj także: „Procedura SME – zwolnienie z VAT dla polskich podatników za granicą” – na www.inforlex.pl/ewydania 

 

1 stycznia 2025 r.

Można już wybrać kasowy PIT

UWAGA! Oświadczenie trzeba złożyć do 20 lutego

1 stycznia 2025 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o PIT wynikająca z ustawy z 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja wprowadziła opcjonalne rozwiązanie podatkowe dla podatników PIT spełniających określone warunki ustawowe, tzw. kasowy PIT. Podatnicy, którzy wybiorą kasowy PIT, mogą płacić podatek dochodowy dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za wydany towar albo wykonaną usługę. Z kasowego PIT mogą skorzystać tylko ci przedsiębiorcy, którzy spełniają warunki określone w nowelizacji. 

Kasowy PIT mogą wybrać:

  • podatnicy prowadzący samodzielnie działalność gospodarczą opodatkowaną według skali podatkowej, podatkiem liniowym albo IP BOX i rozliczający się na podstawie pkpir oraz
  • podatnicy rozliczający PIT w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

 

Ważne

Podatnik, który chce skorzystać z metody kasowej, musi złożyć na piśmie oświadczenie o wyborze tej metody do naczelnika urzędu skarbowego w terminie do 20 lutego roku podatkowego. Zatem podatnik, który chce korzystać z metody kasowej w 2025 r., oświadczenie o jej wyborze musi złożyć do 20 lutego 2025 r. – jeżeli jest podatnikiem kontynuującym działalność gospodarczą lub rozpoczął ją od 1 stycznia 2025 r. Ci podatnicy, którzy wybiorą kasowy PIT i prowadzą pkpir, powinni ją prowadzić według zasad wynikających ze stosowania kasowego PIT. Zostały one określone nowelizacją rozporządzenia w sprawie pkpir. W przypadku prowadzenia pkpir przez biuro rachunkowe należy ustalić, czy i w jaki sposób wpływa to na sposób komunikacji z BR oraz zasady przepływu informacji i dokumentów.

Podstawa prawna

ustawa z 27 września 2024 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2024 r. poz. 1593

rozporządzenie Ministra Finansów z 17 listopada 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów – Dz.U. z 2024 r. poz. 1744

Czytaj także: „Kasowy PIT – nowe rozwiązanie dla podatników prowadzących pkpir oraz opodatkowanych ryczałtem” oraz „Zmiany w pkpir od 1 stycznia 2025 r. – opublikowano rozporządzenie MF”– na www.inforlex.pl/ewydania

 

1 stycznia 2025 r.

Zmiany w przepisach o podatkach i opłatach lokalnych

Od 1 stycznia 2025 r. to przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych decydują, co jest budynkiem lub budowlą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Z ustawy zostały usunięte odwołania do przepisów prawa budowlanego. Nowelizacja ujednoliciła też zasady opodatkowania pomieszczeń przeznaczonych do przechowywania pojazdów w budynkach mieszkalnych i doprecyzowała kwestię zwolnień z tego podatku w przypadku portów morskich.

Dodatkowo nowelizacja dała radom gmin możliwość podjęcia uchwały zobowiązującej inkasentów do prowadzenia ewidencji osób zobowiązanych do uiszczenia opłaty uzdrowiskowej oraz określenia szczegółowych danych zawartych w takiej ewidencji. Taka możliwość była dotąd przewidziana tylko w przypadku opłaty miejscowej. 

Ważne

Zmiany w podatkach i opłatach lokalnych mogą wpłynąć na obowiązki przedsiębiorców zobowiązanych do zapłaty podatku od budynków i budowli. Dlatego podatnicy, którzy opłacają takie podatki, powinni dokonać audytu w tym zakresie i ustalić, czy i jakie budynki i budowle podlegają w tym przypadku opodatkowaniu. W większości przypadków podatnicy będą mogli skorzystać z wydłużonego terminu do składania deklaracji na podatek od nieruchomości, ale nie zwolni to z obowiązku zapłaty podatku. Można przypuszczać, że zmiana ustawowych definicji może stać się początkiem sporów o opodatkowanie tym podatkiem, choć z pewnością nie to było intencją ustawodawcy.

Warto też zwrócić uwagę na wprowadzoną możliwość nakładania na przedsiębiorców obowiązku prowadzenia ewidencji osób zobowiązanych do uiszczenia opłaty uzdrowiskowej. O wprowadzeniu takiego obowiązku w danej gminie będą decydowały rady gmin. 

Podstawa prawna

ustawa z 19 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej – Dz.U. z 2024 r. poz. 1757

1 stycznia 2025 r.

UWAGA!

Zgłoszenia trzeba dokonać do 31 stycznia

1 stycznia 2025 r.

Nowelizacja przepisów o e-Doręczeniach

1 stycznia 2025 r. (z wyjątkami) weszła w życie nowelizacja ustawy o doręczeniach elektronicznych. Jest ona efektem braku gotowości po stronie części podmiotów publicznych do stosowania e-Doręczeń w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (PURDE) lub publicznej usługi hybrydowej (PUH). 

Obowiązek posiadania skrzynki do e-Doręczeń został nałożony na:

  • przedsiębiorców zarejestrowanych w CEiDG,
  • przedsiębiorców zarejestrowanych w KRS,
  • inne podmioty niepubliczne wpisane do KRS, na przykład fundacje i stowarzyszenia
  • przedstawicieli niektórych zawodów zaufania publicznego (dotyczy to m.in. doradców podatkowych).

Ważne

Nowelizacja nie zmieniła terminów wykonania obowiązku posiadania adresu do doręczeń elektronicznych przez przedsiębiorców oraz przedstawicieli zawodów zaufania publicznego (m.in. doradców podatkowych).

Firmy, które zarejestrowały działalność w KRS przed 1 stycznia 2025 r., będą musiały mieć adres do e-Doręczeń od 1 kwietnia 2025 r. Firmy, które zarejestrowały działalność w CEIDG do 31 grudnia 2024 r., będą musiały mieć adres do e-Doręczeń od 1 października 2026 r. Obowiązek założenia skrzynki do e-Doręczeń może powstać wcześniej, np. w związku z aktualizacją wpisu w CEiDG.

Podstawa prawna

ustawa z 21 listopada 2024 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych – Dz.U. z 2024 r. poz. 1841

1 stycznia 2025 r.

Amortyzacja w miastach dotkniętych wysokim bezrobociem

Od 1 stycznia 2025 r. zmieniły się przepisy dotyczące amortyzacji w gminach dotkniętych wysokim bezrobociem. Podatnicy PIT i CIT zyskali możliwość ustalania indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla nieruchomości położonych nie tylko w gminach, ale również w miastach na prawach powiatu dotkniętych wysokim bezrobociem. Nowelizacja weszła w życie 1 stycznia 2025 r., ale po raz pierwszy podatnicy będą mogli skorzystać z nowych praw w 2026 r.

Ważne

Indywidualne stawki amortyzacji dla nieruchomości położonych w gminach oraz miastach zagrożonych wysokim bezrobociem to rozwiązanie podatkowe kierowane do podatników planujących inwestycje. Decydując się na umiejscowienie inwestycji w określonym miejscu (gminie, mieście), będą mogli szybciej podatkowo rozliczyć poniesione na nią wydatki. 

Podstawa prawna

ustawa z 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – Dz.U. z 2024 r. poz. 1572

Czytaj także: „Jak się zmienią zasady amortyzacji w gminach dotkniętych wysokim bezrobociem” – na www.inforlex.pl/ewydania

 1 stycznia 2025 r.

Minimalne wynagrodzenie na 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł, a minimalna stawka godzinowa wynosi 30,50 zł.

Ważne

W 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę (oraz minimalna stawka godzinowa) zmieni się tylko raz, a nie jak w poprzednich latach – dwukrotnie. Wzrost minimalnego wynagrodzenia oznacza podwyżkę kosztów zatrudnienia – u pracodawców zatrudniających pracowników na umowę o pracę i umowę zlecenia według najniższych dopuszczalnych stawek. Należy zwrócić uwagę, że podwyżka minimalnego wynagrodzenia oznacza, że wzrosną również inne składniki wynagrodzenia, których wysokość uzależniona jest od minimalnej płacy.

Podstawa prawna

rozporządzenie Rady Ministrów z 12 września 2024 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2025 r. – Dz.U. z 2024 r. poz. 1362

Czytaj także: „W 2025 r. wzrasta minimalne wynagrodzenie i składniki od niego zależne” – w bieżącym numerze „Mk” oraz na www.inforlex.pl/ewydania 

 

1 stycznia 2025 r.

JPK_CIT – dodatkowe obowiązki sprawozdawcze, ale ze zwolnieniem z obowiązku raportowania

1 stycznia 2025 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Jest ono związane z wprowadzanym od 1 stycznia 2025 r. obowiązkiem przesyłania dokumentacji księgowej w formie plików JPK_CIT. 

Ważne

W pierwszym etapie obowiązek ten objął największe firmy (o przychodach przekraczających 50 mln euro), w tym spółki wchodzące w skład podatkowej grupy kapitałowej. Ostatecznie obowiązek przesyłania plików JPK_CIT obejmie wszystkich podatników tego podatku. Podatnicy powinni rozpocząć przygotowanie się do składania JPK_CIT w zakresie ksiąg rachunkowych, tj. w zakresie JPK_KR_PD (Jednolity Plik Kontrolny Księgi Rachunkowe Podatek Dochodowy). Natomiast decyzją MF w pierwszym etapie zostali z tego obowiązku zwolnieni w zakresie raportowania ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych – JPK_ST_KR (Jednolity Plik Kontrolny Środki Trwałe). Zwolnienie dotyczy podatników CIT oraz spółek niebędących osobami prawnymi. Obejmuje ono rok podatkowy/obrotowy, który rozpoczyna się po dniu 31 grudnia 2024 r., a przed dniem 1 stycznia 2026 r.

Podstawa prawna

rozporządzenie Ministra Finansów z 16 sierpnia 2024 r. w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe podlegające przekazaniu na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2024 r. poz. 1314

rozporządzenie Ministra Finansów z 13 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku przesyłania części ksiąg rachunkowych na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2024 r. poz. 1861

 

1 stycznia 2025 r.

Nowe PKD z okresem przejściowym

Z dniem 1 stycznia 2025 r. została wprowadzona nowa Polska Klasyfikacji Działalności (PKD 2025), która zastąpiła dotychczasową klasyfikację PKD 2007. Jest to konsekwencja zmian dokonanych w Statystycznej Klasyfikacji Działalności Gospodarczych w Unii Europejskiej (Statistical Classification of Economic Activities in the European Community NACE).

Klasyfikacja PKD 2025 objęła nowe rodzaje działalności, które pojawiły się w gospodarce w ostatnich latach, oraz zapewnia zharmonizowanie statystyk gospodarczych w ramach Unii Europejskiej w takich dziedzinach, jak gospodarka cyfrowa, gospodarka cyrkulacyjna czy bio-gospodarka. Wprowadzona została również większa precyzja w opisie tradycyjnych branż, co ma ułatwić firmom dopasowanie swoich działalności do właściwych kodów.

Przedsiębiorcy składający po 1 stycznia 2025 r. wniosek o rozpoczęcie działalności korzystają już z nowej klasyfikacji. Natomiast przedsiębiorcy, którzy prowadzili działalność przed 1 stycznia 2025 r., mają 2 lata na aktualizację kodów PKD. Przy każdej zmianie wpisu system CEIDG będzie wymagał dostosowania kodów PKD do nowej klasyfikacji PKD 2025.

Ważne

Do 31 grudnia 2026 r. dopuszczalne jest równoczesne stosowanie klasyfikacji PKD 2025 i PKD 2007 do działalności oznaczonej zgodnie z tą klasyfikacją, przed dniem wejścia w życie przepisów. Okres ten ulegnie skróceniu, jeżeli przedsiębiorca wcześniej złoży:

  • wniosek o zmianę wpisu w CEIDG albo
  • wniosek o zmianę w zakresie dotyczącym zmiany przedmiotu działalności według PKD w KRS lub REGON.

Po tym czasie planowane jest automatyczne przeklasyfikowanie na PKD 2025. Zatem przeklasyfikowanie prowadzonej działalności w rejestrach urzędowych nie będzie wymagało podjęcia dodatkowych działań przez przedsiębiorców, co jest zdecydowanie korzystną informacją.

Podstawa prawna

rozporządzenie Rady Ministrów z 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) – Dz.U. z 2024 r. poz. 1936

 

1 stycznia 2025 r.

Więcej podatników będzie miało obowiązek stosowania kas fiskalnych 

Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania na kasie fiskalnej, z których podatnicy mogą korzystać w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2027 r. Według nowego rozporządzenia część podatników utraci prawo do korzystania ze zwolnień z obowiązku ewidencjonowania. Nowe rozporządzenie kontynuuje bowiem politykę rozszerzania obowiązku stosowania kas fiskalnych. 

W przypadku sprzedaży wyrobów do palenia, wyrobów zawierających alkohol oraz sprzedaży węgla i brykietów ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji można będzie korzystać do 30 czerwca 2025 r. Wskazany okres przejściowy obejmuje również podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2025 r. zaprzestali dostawy ww. towarów, a następnie w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 30 czerwca 2025 r. rozpoczną taką dostawę. Tym samym podatnicy dokonujący dostawy ww. towarów będą zobligowani do prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących od 1 lipca 2025 r.

Podatnicy świadczący usługi parkingu samochodów i innych pojazdów, którzy byli objęci zwolnieniem podmiotowym, będą mieli obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 kwietnia 2026 r. 

Podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji (z wyłączeniem przewozów wymienionych w poz. 19 i 20 załącznika do rozporządzenia), przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność w bilonie lub banknotach, lub innej formie (bezgotówkowej), zostali zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji do 31 marca 2026 r. W związku z powyższym podatnicy, którzy świadczą usługi przewozów pasażerskich w samochodowej komunikacji (z wyłączeniem zbiorowego transportu publicznego), i przy sprzedaży tych usług wykorzystują automaty vendingowe (sprzedaż biletów), zostaną objęci obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 kwietnia 2026 r.

Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji do 31 marca 2027 r. wprowadzono dla podatników, którzy od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2027 r. kontynuują lub rozpoczynają dostawę towarów lub świadczenie usług przy użyciu automatów vendingowych (z wyłączeniem usług mycia, czyszczenia samochodów i podobnych usług objętych już obowiązkiem ewidencjonowania). Dla tych podatników obowiązek ewidencjonowania wejdzie od 1 kwietnia 2027 r

Ważne

Nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących rozszerza ten obowiązek. Dobrze, że zostały wprowadzone okresy przejściowe przeznaczone na zakup i fiskalizację kas oraz przygotowanie do rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży. Warto pamiętać, że w związku z zakupem kas spowodowanym obowiązkiem rozpoczęcia ewidencjonowania podatnicy mogą skorzystać z ulgi na zakup kas. Można z tego tytułu odliczyć 90% ceny zakupu kasy netto, nie więcej niż 700 zł.

 

Podstawa prawna

rozporządzenie Ministra Finansów z 17 grudnia 2024 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2024 r. poz. 1902

 

1 stycznia 2025 r.

Ulga mieszkaniowa – zmiana stanowiska MF w sprawie wydatków na duże AGD 

Szef KAS zdecydował, że zakup suszarki do ubrań do nowego domu lub mieszkania jest wydatkiem na cele mieszkaniowe i tym samym pozwala uniknąć PIT od dochodu ze sprzedaży poprzedniej nieruchomości. Zmienił w ten sposób wydaną w tej sprawie interpretację Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 sierpnia 2022 r. (sygn. 0112-KDIL2-1.4011.417.2022.2.MKA).

Jednocześnie Szef Krajowej Administracji Skarbowej zgodził się, że wydatkiem na cele mieszkaniowe nie jest zakup kuchenki mikrofalowej.

Przypomnijmy, że co do zasady sprzedaż nieruchomości (domu, mieszkania, działki) przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym ją nabyto lub wybudowano powoduje obowiązek zapłaty PIT od dochodu ze zbycia. Podatku można jednak uniknąć, jeżeli w ciągu trzech lat od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano sprzedaży nieruchomości, sprzedający przeznaczy te pieniądze na własny cel mieszkaniowy, np. na zakup nowego mieszkania, spłatę kredytu zaciągniętego na nabycie nieruchomości (art. 21 ust. 25 pkt 1 i ust. 1 pkt 131 ustawy o PIT).

W art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o PIT jest mowa o wydatkach na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego. W interpretacji ogólnej z 13 października 2021 r. (sygn. DD2.8202.4.2020) Minister Finansów wskazał, że za wydatek spełniający kryteria art. 21 ust. 25 pkt 1 lit. d ustawy o PIT można uznać w szczególności wykonanie robót budowlanych w istniejącym lub nowo powstałym budynku (mieszkaniu) wraz z wymianą (instalacją) wyposażenia technicznego (np. instalacji wodnej, kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania, ciepłej wody, gazu przewodowego).

Minister dodał, że za wydatki budowlane, remontowe lub wykończeniowe mogą zostać uznane także wydatki na zakup: kuchenki gazowej, kuchenki elektrycznej lub gazowo-elektrycznej, płyty indukcyjnej, płyty ceramicznej, piekarnika, zmywarki, pralki, oświetlenia sufitowego i ściennego wewnętrznego, w tym taśm LED i oczek halogenowych, okapów kuchennych. Stanowią one bowiem – jak wyjaśnił – zakończenie instalacji: gazowej, gazowo-elektrycznej, elektrycznej, wodociągowej, wodociągowo-kanalizacyjnej lub wentylacyjnej.

Z tego względu Szef KAS uznał, że wydatkiem na cele mieszkaniowe jest również zakup suszarki do ubrań, bo wielkością i wyglądem przypomina ona pralkę, a suszenie jest kolejnym etapem procesu prania odzieży. Co więcej, Dyrektor KIS również zmienił już zdanie, bo w 2024 r. zgodził się, że celem mieszkaniowym jest nie tylko zakup suszarki wolno stojącej (duże AGD), ale też:

  • filtra do wody w zabudowie kuchennej, rolet zewnętrznych na okna oraz klimatyzacji (interpretacja indywidualna z 30 sierpnia 2024 r., sygn. 0115 KDIT3.4011.526.2024.3.MJ),
  • lodówki, zmywarki, pochłaniacza powietrza (interpretacja indywidualna z 14 listopada 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.489.2024.2.MO),
  • lodówki, piekarnika, płyty indukcyjnej (interpretacja indywidualna z 14 lutego 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.539.2023.3.PS).

Ważne

W ramach ulgi mieszkaniowej nie można natomiast rozliczyć wydatków na sprzęt umożliwiający realizację podstawowych potrzeb życiowych, taki jak małe AGD, czyli np.: ekspres do kawy, toster, kuchenka mikrofalowa itp. – tak wynika też ze wspomnianej interpretacji ogólnej. Są to bowiem – jak wyjaśnił minister – akcesoria, a nie przedmioty, bez których kuchnia utraciłaby częściowo swą funkcjonalność. Dlatego Dyrektor KIS i Szef KAS nie zgadzają się na uznanie za wydatek na cele mieszkaniowe zakupu mikrofalówki. W ramach ulgi mieszkaniowej nie można też rozliczyć kosztów zakupu: telewizora, zegara, wolno stojących mebli łazienkowych (oprócz umywalki z blatem i szafką), pozostałych mebli do salonu i sypialni, takich jak: kanapa, stolik, szafka, oraz dekoracji, np. plakatów i obrazów (interpretacja indywidualna z 12 lipca 2024 r., sygn. 0115-KDIT3. 4011.419.2024.2.PS). 

Stanowisko organów podatkowych jest istotnym źródłem informacji dla podatników. Opisane interpretacje dotyczą ulgi mieszkaniowej, a więc dotyczą tych podatników, którzy po sprzedaży jednego mieszkania (przed upływem pięciu lat od końca roku kalendarzowego, w którym je nabyto) planują zakup kolejnego lokum. Powinni oni wiedzieć, jakiego rodzaju wydatki są uznawane za wydatki mieszkaniowe, ponieważ od tego zależy, czy zapłacą podatek od sprzedaży lub w jakiej wysokości go zapłacą. Warto też pamiętać, że interpretacje indywidualne wydane wobec innych podatników nie chronią podatnika, który nie był wnioskodawcą. Inny walor ma interpretacja ogólna, która chroni wszystkich podatników – w sytuacji gdy podatnik się do niej zastosuje. Jeżeli więc istnieją wątpliwości, sprawa nie jest jasna w kontekście interpretacji ogólnej, to lepiej jest wystąpić z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej, aby zmniejszyć ryzyko błędu i uniknąć potencjalnych odsetek od zaległości podatkowych lub odpowiedzialności karnoskarbowej.

Źródło: interpretacja zmieniająca wydana przez szefa KAS 9 grudnia 2024 r., sygn. DOP3.8222.144.2023.EILK

Styczeń 2025 r.

Odmowa zawarcia układu ratalnego powinna mieć formę decyzji – uchwała SN

SN w uchwale z 10 grudnia 2024 r. uznał, że odmowa uwzględnienia wniosku płatnika składek o rozłożenie należnych składek ZUS na raty następuje w formie decyzji administracyjnej, od której przysługuje odwołanie do sądu w terminie i według zasad określonych w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego. 

Ważne

Uchwała SN polepsza sytuację płatnika składek, który będzie mógł zaskarżyć do sądu decyzję ZUS odmawiającą rozłożenia należnych składek na raty. Gdyby odmowa w kwestii rozłożenia na raty należności z tytułu składek następowała w formie zwykłego pisma (do czego pierwotnie doszło w sprawie, której dotyczyła uchwała SN), to podatnik nie miałby możliwości zaskarżenia decyzji ZUS do sądu i byłby skazany na jego arbitralną decyzję. Należy jednak zaznaczyć, że nadal decyzja o przyznaniu ulgi w przedmiocie rozłożenia na raty ma charakter uznaniowy. Wyrok sądu nie eliminuje tego uprawnienia. 

Źródło: uchwała SN z 10 grudnia 2024 r., sygn. akt III UZP 3/34

 

Styczeń 2025 r.

Darowizna na konto osoby trzeciej a zwolnienie z podatku od spadków i darowizn – wyrok NSA

NSA orzekł, że darowizna pieniędzy na rzecz syna przekazana zgodnie z umową wprost na rachunek sprzedającego nieruchomość jest zwolniona z podatku od spadków i darowizn. 

Chodzi o prawo do zwolnienia przysługujące na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn. Przepis ten zwalnia z podatku darowizny pieniężne między osobami najbliższymi (także rodzicami i dziećmi), jeżeli otrzymanie darowizny zostanie udokumentowane dowodem przelewu na rachunek obdarowanego. 

Organy podatkowe od lat spierają się z podatnikami, rygorystycznie podchodząc do wypełnienia tego warunku. Ich zdaniem, aby uzyskać prawo do zwolnienia, przelew musi nastąpić na rachunek obdarowanego. Jeżeli przelew następuje na rachunek innej osoby (np. na rachunek osoby, która sprzedaje obdarowanemu mieszkanie), to według organów podatkowych zwolnienie nie przysługuje.

Inaczej do tej kwestii podchodzą sądy administracyjne. NSA orzekł, że wystarczy przekazanie darowanych pieniędzy na rachunek wierzyciela obdarowanego, bo rezultat jest ten sam.

Jak wynika z uzasadnienia:

„Wpłata na konto sprzedawcy nieruchomości spełnia wymogi zawarte w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy, ponieważ przelew jest dokonywany w związku z umową łączącą sprzedającego z obdarowanym, a nie sprzedającego z darczyńcą.

Dokonanie tej wpłaty przez darczyńcę zamiast obdarowanego na konto sprzedającego, ze szczegółowym określeniem tytułu tej wpłaty, jest tylko ominięciem zbędnego pośrednika przy pełnym zachowaniu celu ustanowionego przepisu”.

Ważne

NSA podtrzymał stanowisko prezentowane w ugruntowanej już linii orzeczniczej, np. w wyrokach z: 14 października 2010 r. (sygn. akt II FSK 981/09), 19 stycznia 2012 r. (sygn. akt II FSK 1419/10), 24 sierpnia 2017 r. (sygn. akt II FSK 2104/15), 27 czerwca 2018 r. (sygn. akt II FSK 1873/16), 11 kwietnia 2019 r. (sygn. akt II FSK 1470/17). W tym kontekście niepokoi fakt, że nadal organy podatkowe prowadzą spory z podatnikami o prawo do zwolnienia z podatku od darowizn w tak oczywistych sprawach. Podatnicy muszą się liczyć z tym, że organy podatkowe będą kwestionowały ich prawo do zwolnienia w przypadku przelania pieniędzy na „niewłaściwe” – zdaniem organów – konto. W konsekwencji o prawo do zwolnienia będzie trzeba toczyć spór w sądzie. Dobrą informacją jest, że są podstawy, aby przypuszczać, że spór ten zakończy się korzystnie dla podatnika. 

Źródło: Wyrok NSA z 12 grudnia 2024 r., sygn. akt III FSK 669/23

Styczeń 2025 r.

Zapowiadane zmiany w podatku Belki 

Na wpis do rządowego wykazu prac legislacyjnych oczekuje projekt nowelizacji ustawy o PIT, który ma zachęcić Polaków do oszczędzania i inwestowania. Projekt jest już po uzgodnieniach wewnętrznych. 

Poinformował o tym wiceminister finansów Jarosław Neneman w odpowiedzi na interpelację poselską. Dodał, że nowelizacja ma zwolnić z opodatkowania przychody (dochody) z oszczędności trwających co najmniej rok. Projekt zakłada też wprowadzenie kwoty wolnej z PIT dla inwestycji kapitałowych w wysokości limitów, które będą określone rocznie.

Z wcześniejszych wypowiedzi wiceministra wynikało, że prace resortu finansów zmierzają do zwolnienia z PIT dochodów z lokat o zapadalności powyżej roku do wysokości wynikającej z przemnożenia kwoty 100 tys. zł przez stopę depozytową Narodowego Banku Polskiego. Tak samo miałaby być liczona kwota wolna dla dochodów z inwestycji w akcje, obligacje i towarzystwa funduszy inwestycyjnych.

Ważne

Według wcześniejszych wypowiedzi wiceministra zmiany mogłyby wejść w życie od 2026 r. Teraz jednak odpowiadając na poselską interpelację nr 6383, Jarosław Neneman nie podał szacowanej daty wejścia w życie zmian. Projektowane zwolnienie z podatku byłoby dobrą zachętą do oszczędzania i inwestowania, jednak czy i kiedy to nastąpi – nadal nie wiadomo.

Źródło: Odpowiedź wiceministra finansów Jarosława Nenemana z 5 grudnia 2024 r. na interpelację poselską nr 6383

Styczeń 2025 r.

Opłata za nieregulaminowe parkowanie jest zawsze opodatkowana VAT – interpretacja zmieniająca 

Zarządcy parkingów powinni płacić VAT od dodatkowych opłat, które pobierają np. za przekroczenie czasu parkowania, i to nawet gdy nie są w stanie ustalić, kim był kierowca, albo nie mogą mogli wyegzekwować od niego kary. Takie stanowisko zajął Szef KAS w interpretacji zmieniającej. Nie zgodził się tym samym z Dyrektorem Krajowej Informacji Skarbowej, który w interpretacji z 25 sierpnia 2023 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.387. 2023.2.EW) uznał, że jeżeli zarządca parkingu nie jest w stanie ustalić danych kierowcy ani ściągnąć od niego dodatkowych opłat, to „nie istnieje bezpośredni związek o charakterze przyczynowym pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym świadczeniem wzajemnym”. Dyrektor KIS był więc zdania, że w takiej sytuacji nie ma VAT.

Ważne

Obecne stanowisko fiskusa jest skrajnie niekorzystne dla zarządców parkingów. W zasadzie każda sytuacja, w której – zgodnie z regulaminem parkowania – naliczali oni karne opłaty, powoduje po ich stronie obowiązek zapłaty należnego VAT od naliczanych opłat. Brak możliwości identyfikacji osoby parkującej albo możliwości wyegzekwowania takich opłat fiskusa już nie interesuje. Naliczyłeś opłatę – zapłać VAT. Problem dotyczy takich dodatkowych opłat jak opłaty za nieopłacenie miejsca parkingowego, parkowanie w miejscu przeznaczonym dla niepełnosprawnych, przekroczenie deklarowanego czasu parkowania. O konieczności uiszczenia takiej dodatkowej opłaty kierowcy dowiadują się z zawiadomienia pozostawianego za wycieraczką przedniej szyby pojazdu.

Źródło: interpretacja zmieniająca wydana 28 listopada 2024 r. przez Szefa KAS, sygn. DOP7.8101.62.2023.FMLM

Styczeń 2025 r.

Odliczenie kosztów i VAT od wydatków na przebudowę drogi – stanowisko fiskusa

Wydatki na przebudowę drogi, które spółka nieodpłatnie przekaże gminie, można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Spółka może też odliczyć związany z nimi VAT naliczony, mimo że samo ich nieodpłatne przekazanie nie będzie opodatkowane.

Potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w dwóch interpretacjach indywidualnych: z 2 grudnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.560.2024.2.DK) i z 27 listopada 2024 r. (0114-KDIP4-2.4012.642.2024.2.MC).

Ważne

Przebudowa drogi połączona z nieodpłatnym przekazaniem gminie to częsty warunek występujący w pozwoleniach na realizację większych inwestycji. Bez wypełnienia tego warunku inwestycja nie może być zrealizowana albo nie miałaby odpowiedniego dojazdu. Dlatego dobrą informacją jest, iż organy podatkowe dopuszczają możliwość rozliczenia wydatków związanych z taką inwestycją do kosztów podatkowych oraz potwierdzają prawo do odliczenia VAT od związanych z takimi inwestycjami wydatków. Także późniejsze nieodpłatne przekazanie drogi także nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT – co również potwierdzają organy podatkowe. 

Źródło: interpretacje indywidualne Dyrektora KIS: z 2 grudnia 2024 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.560.2024.2.DK) i z 27 listopada 2024 r. (0114-KDIP4-2.4012.642.2024.2.MC).

Styczeń 2025 r.

UWAGA! PIT-11 i PIT-4R trzeba złożyć do końca stycznia 

PIT-11 i PIT-4R – składanie dokumentów bez podpisu przez konto organizacji w e-US

Do 31 stycznia pracodawcy mają obowiązek złożenia dokumentów PIT-11 i PIT-4R. Można to zrobić za pomocą konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US) bez konieczności podpisywania formularzy. Niezbędne jest złożenie wniosku o dostęp do konta organizacji w e-US.

Konto organizacji w e-Urzędzie Skarbowym to konto przypisane konkretnej organizacji, np. spółce, fundacji lub stowarzyszeniu. Poprzez takie konto organizacje mogą korzystać z usług oferowanych w e-Urzędzie Skarbowym. W ramach konta organizacji można m.in. wyrazić lub wycofać zgodę na otrzymywanie korespondencji w e-US, składać pisma do organów podatkowych, bezpłatnie występować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, składać zawiadomienie ZAW-NR czy też przeglądać dane rejestracyjne organizacji.

Do konta organizacji mają dostęp upoważnione przez nie osoby, tzw. użytkownicy konta organizacji. Organizacja może w prosty sposób upoważnić do swojego konta w e-US osobę fizyczną, która posiada PESEL. W tym celu składa wniosek o przyznanie dostępu do konta do naczelnika urzędu skarbowego właściwego w sprawach ewidencji podatników i płatników. Upoważnione osoby korzystają z usług e-US w kontekście organizacji – przypomina MF.

Dodatkowo organizacja może zawnioskować dla każdego użytkownika swojego konta o jeden z dwóch rodzajów dostępów – podstawowy lub rozszerzony. Użytkownik z dostępem rozszerzonym może nadawać i odbierać dostęp innym użytkownikom do konta organizacji za pośrednictwem e-US.

Szczegółowe informacje o tym, jak uzyskać dostęp do konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym oraz wzór wniosku o przyznanie dostępu znajdują się na stronie www.podatki.gov.pl.

Ważne

Serwis e-Urząd Skarbowy umożliwia wszystkim organizacjom, m.in. spółkom, fundacjom, stowarzyszeniom, składanie deklaracji podatkowych online bez podpisu kwalifikowanego i bez dodatkowego umocowania dla pełnomocnika. Użytkownicy konta organizacji mogą wysłać za pomocą e-US m.in. formularze podatkowe PIT-11 i PIT-4R. Termin złożenia tych dokumentów mija 31 stycznia.

Źródło: komunikat Ministerstwa Finansów z 9 grudnia 2024 r. pt. „Uzyskaj dostęp do konta organizacji już teraz. W styczniu złóż PIT-11 i PIT-4R bez podpisu elektronicznego” – opubl. na www.podatki.gov.pl 

 

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2014 - 2025 Wadmex Regulamin serwisu