Logowanie po raz pierwszy
KROK 1
Wprowadź swój login
Aktualności
aktualnosci styczeń 2024 2024-01-08
Kalendarium wydarzeń styczeń 2024 r.
Od 1 stycznia 2024 r.
obowiązuje rozporządzenie, w którym MF określił tabelę norm szacunkowych
dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na 2024 r. Stawki podane w
tabeli zostały podwyższone w stosunku do 2023 r. Podwyżka podatków nie jest
dobrą informacją dla podatników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej
i płacących podatek według norm szacunkowych. Oznacza to zwiększenie kosztów
prowadzonej działalności. 1 stycznia 2024 r. W 2024 r. miały wejść w życie
dalsze ograniczenia w zakresie obrotu gotówką. Przepisy wprowadzające takie
ograniczenia, tj. wprowadzające limit gotówkowy dla transakcji z konsumentami i
przepisy obniżające do 8000 zł limit obrotu gotówkowego dla transakcji między
przedsiębiorcami, zostały jednak uchylone. Warto przypomnieć, że w 2024 r. nie
zmieniły się przepisy limitujące obrót gotówkowy między przedsiębiorcami. Limit
obrotu gotówkowego w transakcjach między przedsiębiorcami w 2024 r. pozostaje
na poziomie 15 000 zł. Natomiast w transakcjach z konsumentami żaden limit
transakcji gotówkowych nie obowiązuje. 12 stycznia 2024 r. Od 12 stycznia 2024
r. 11 rodzajów odpadów, w przypadku których masa brutto przesyłki jest równa
albo przekracza 1000 kg lub jej objętość jest równa albo przekracza 1000
litrów, zostaną objęte SENT, tj. Systemem Monitorowania Drogowego i Kolejowego
Przewozu Towarów oraz Obrotu Paliwami Opałowymi. Lista odpadów objętych SENT to
m.in. farby, lakiery, rozpuszczalniki i kleje.
Monitor Księgowego 1/2024 z 05.01.2024 [dodatek: Monitor Biur Rachunkowych, str. ]
1 stycznia 2024 r.
Podwyżka norm
szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej
Od 1 stycznia 2024 r. obowiązuje
rozporządzenie, w którym MF określił tabelę norm szacunkowych dochodu z działów
specjalnych produkcji rolnej na 2024 r. Stawki podane w tabeli zostały
podwyższone w stosunku do 2023 r.
Ważne
Podwyżka podatków nie jest dobrą
informacją dla podatników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej i
płacących podatek według norm szacunkowych. Oznacza to zwiększenie kosztów
prowadzonej działalności.
Podstawa
prawna
Rozporządzenie Ministra Finansów z 19
października 2023 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych
produkcji rolnej – Dz.U. z 2023 r. poz. 2335
1 stycznia 2024 r.
Stawki podatków
rolnego, leśnego i od środków transportowych na 2024 r.
W 2024 r. stawka podatku rolnego od 1 ha przeliczeniowego gruntów
gospodarstw rolnych wynosi 224,08 zł. Od pozostałych gruntów stawka wynosi
448,15 zł. Od gruntów leśnych stawka podatku wynosi 72,03 zł.
Minimalne stawki podatku od środków transportowych na 2024 r.
zostały określone na poziomie z roku ubiegłego.
Ważne
W 2024 r. należy płacić podatek rolny, leśny oraz od środków
transportowych według stawek ustalonych na ten rok.
Podstawa
prawna
Komunikat Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego z 19 października 2023 r. w sprawie średniej ceny skupu żyta za
okres 11 kwartałów będącej podstawą do ustalenia podatku rolnego na rok
podatkowy 2024 –
M.P. z 2023 r. poz. 1129
Komunikat Prezesa Głównego Urzędu
Statystycznego z 20 października 2023 r. w sprawie średniej ceny sprzedaży
drewna, obliczonej według średniej ceny drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za
pierwsze trzy kwartały 2023 r. – M.P. z 2023 r. poz. 1130
Obwieszczenie Ministra Finansów z 12
października 2023 r. w sprawie stawek minimalnych podatku od środków
transportowych obowiązujących w 2024 r. – M.P. z 2023 r. poz. 1132
1 stycznia 2024 r.
Indywidualne
stawki amortyzacyjne w gminach zagrożonych bezrobociem
Od 2024 r. podatnicy PIT i CIT zyskali możliwość ustalania
indywidualnych stawek amortyzacyjnych dla budynków i lokali niemieszkalnych
oraz budowli położonych w gminach zagrożonych bezrobociem. Z możliwości tej
mogą skorzystać mikro-, mali i średni przedsiębiorcy.
Ważne
Możliwość skorzystania z indywidualnych stawek amortyzacyjnych
przyspiesza ujęcie w kosztach podatkowych wydatków dokonanych na inwestycje
budowlane. Podatnicy, którzy planują dokonanie takich inwestycji, powinni
rozważyć możliwość skorzystania z tego uproszczenia.
Podstawa
prawna
Ustawa z 17 sierpnia 2023 r. o zmianie
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym
od osób prawnych – Dz.U. z 2023 r. poz. 1787
Obwieszczenie Ministra Finansów z 5
grudnia 2023 r. w sprawie wartości wskaźnika dochodów podatkowych na jednego
mieszkańca w gminie i wskaźnika dochodów podatkowych dla wszystkich gmin na rok
2024 – M.P. z
2023 r. poz. 1359
1 stycznia 2024 r.
W 2024 r. dwie
podwyżki minimalnego wynagrodzenia i stawki godzinowej
Od 1 stycznia do 30 czerwca 2024 r. kwota minimalnego
wynagrodzenia za pracę wynosi 4242 zł. Od 1 lipca 2024 r.
do 31 grudnia 2024 r. minimalne wynagrodzenie wzrośnie do 4300 zł.
W 2024 r. zwiększa się także wysokość minimalnej stawki godzinowej dla
określonych umów cywilnoprawnych. Od 1 stycznia 2024 r. minimalna stawka
godzinowa wynosi 27,70 zł, a od 1 lipca 2024 r. – 28,10
zł.
Ważne
Podwyżki minimalnego wynagrodzenia oznaczają wzrost kosztów
działalności gospodarczej u wszystkich tych pracodawców, którzy zatrudniają
pracowników na płacę minimalną. Z pewnością wiąże się z koniecznością dokonania
zmian formalnych w umowach o pracę pracowników z płacą minimalną. Warto też
dokonać kalkulacji kosztów pracy w kosztach prowadzenia działalności. Wzrost
kosztów zatrudnienia z pewnością wywrze wpływ na rentowność działalności.
Podstawa
prawna
Rozporządzenie Rady Ministrów z 14
września 2023 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz
wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2024 r. – Dz.U. z 2023 r. poz. 1893
1 stycznia 2024 r.
Limity płatności
gotówkowych – bez zmian
W 2024 r. miały wejść w życie dalsze
ograniczenia w zakresie obrotu gotówką. Przepisy wprowadzające takie
ograniczenia, tj. wprowadzające limit gotówkowy dla transakcji z konsumentami i
przepisy obniżające do 8000 zł limit obrotu gotówkowego dla transakcji między
przedsiębiorcami, zostały jednak uchylone.
Ważne
Warto przypomnieć, że w 2024 r. nie
zmieniły się przepisy limitujące obrót gotówkowy między przedsiębiorcami. Limit
obrotu gotówkowego w transakcjach między przedsiębiorcami w 2024 r. pozostaje
na poziomie 15 000 zł. Natomiast w transakcjach z konsumentami żaden limit
transakcji gotówkowych nie obowiązuje.
Podstawa
prawna
Ustawa z 16 czerwca 2023 r. zmieniająca
ustawę o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o
podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw oraz ustawę o
zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez
osoby fizyczne – Dz.U.
z 2023 r. poz. 1414
1 stycznia 2024 r.
1,5% podatku
rolnego na organizacje rolnicze
Od 1 stycznia 2024 r. rolnicy zyskali możliwość przekazania 1,5%
należnego podatku rolnego na rzecz wybranego rolniczego związku zawodowego,
związku rewizyjnego zrzeszającego rolnicze spółdzielnie produkcyjne albo
Krajowego Związku Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych.
Ważne
Rolnicy mogą w 2024 r. zadecydować o przeznaczeniu części podatku
rolnego na rzecz wybranej przez siebie organizacji rolniczej. Decyzja ta nie
zwiększa obciążeń rolników, którzy i tak płaciliby przecież podatek rolny, a
jedynie umożliwia im wsparcie wybranej organizacji rolniczej. Należy
podkreślić, że mogą to być wyłącznie wyżej wymienione organizacje wskazane w
ustawie.
Podstawa
prawna
Ustawa z 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy
o podatku rolnym oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2023 r. poz. 1450
1 stycznia 2024 r.
Wyższa stawka PCC
od szóstego mieszkania
Od 1 stycznia 2024 r. kupujący, który nabył co najmniej sześć
lokali mieszkalnych stanowiących odrębne nieruchomości w jednym lub kilku
budynkach wybudowanych na jednej nieruchomości gruntowej, opodatkowanych
podatkiem od towarów i usług, lub udziały w tych lokalach albo nabył już co
najmniej pięć takich lokali lub udziały w nich, zapłaci 6% podatku od czynności
cywilnoprawnych od zawartej z tym samym kupującym umowy sprzedaży szóstego i
każdego następnego takiego lokalu w tym budynku lub budynkach lub udziału w
takim lokalu.
Jeżeli nabycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
nieruchomość dokona kilku kupujących na współwłasność, przytoczony przepis
będzie miał zastosowanie także wtedy, gdy chociażby jeden z nich będzie
zobowiązany do uiszczenia podatku w takiej stawce.
W przypadku gdy nabycia lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną
nieruchomość dokona kilku kupujących, zobowiązanymi solidarnie do zapłaty
podatku według stawki 6% określonej w art. 7a ust. 1 ustawy o PCC będą
wyłącznie kupujący spełniający warunki, o których mowa w tym przepisie.
Ważne
Podwyższona stawka podatku od czynności cywilnoprawnych to
dodatkowe obciążenie dla osób kupujących mieszkania. Ma ono jednak zastosowanie
w specyficznych warunkach. Wystarczy, że inwestor kupi pięć mieszkań w danej
inwestycji budowlanej zamiast sześciu, a uniknie obowiązku zapłaty PCC.
Podstawa
prawna
Ustawa z 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy
o samorządzie gminnym, ustawy o społecznych formach rozwoju mieszkalnictwa,
ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o podatku od czynności
cywilnoprawnych oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2023 r. poz. 1463
1 stycznia 2024 r.
800 plus zamiast
500 plus
Od 1 stycznia 2024 r. kwota świadczenia wychowawczego została
podwyższona z 500 zł do 800 zł. Wypłaty świadczeń w nowej wysokości są
realizowane od stycznia 2024 r.
Ważne
ZUS, który wypłaca świadczenie, sam zmienia jego wysokość. Nie
trzeba składać dodatkowego wniosku. Warto wiedzieć, że pojawiają się próby
wyłudzenia pieniędzy metodą na „wniosek do ZUS” o podwyżkę świadczenia. Osoby,
które otrzymały ofertę pomocy w wypełnieniu wniosku w sprawie świadczenia 800+,
za którą to „usługę” mają zapłacić kilkadziesiąt złotych, mogą mieć pewność, że
jest to próba wyłudzenia.
Podstawa
prawna
Ustawa z 7 lipca 2023 r. o zmianie ustawy
o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci – Dz.U. z 2023 r. poz. 1565
1 stycznia 2024 r.
Raportowanie
transakcji płatniczych – uszczelnianie systemu VAT
Zgodnie z ustawą nowelizującą ustawę o VAT od 1 stycznia 2024 r.
banki i inne instytucje finansowe mają obowiązek prowadzić, przechowywać i
przesyłać do Szefa KAS ewidencję wskazanych transakcji płatniczych.
Raportowanie dotyczy płatności transgranicznych, jeżeli dostawca usług
płatniczych zrealizuje w ciągu kwartału więcej niż 25 płatności na rzecz tego
samego odbiorcy.
Zgromadzone dane będą:
- przechowywane przez Szefa KAS,
- umieszczone w unijnym systemie
CESOP.
Ważne
Przedsiębiorcy, którzy dokonują transakcji transgranicznych,
powinni mieć świadomość, że od 1 stycznia 2024 r. zaczął obowiązywać system,
którego celem jest monitorowanie przepływów pieniężnych, których celem jest
regulowanie należności za transgraniczne dostawy towarów. Ma to służyć
wykrywaniu nieprawidłowości w postaci unikania opodatkowania VAT albo zaniżania
podstawy opodatkowania VAT w handlu transgranicznym w sektorze e-commerce.
Podstawa
prawna
Ustawa z 14 kwietnia 2023 r. o zmianie
ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2023 r. poz. 996
1 stycznia 2024 r.
Zmiana zasad
występowania o WIS, WIA i WIP
Z początkiem 2024 r. wprowadzone zostały zmiany w przepisach
określających składanie wniosków o wydanie WIS, WIA i WIP. Od 1 stycznia 2024
r. wnioski o wydanie WIS są składane wyłącznie elektronicznie przez e-Urząd
Skarbowy, natomiast wnioski o WIA i WIP przez PUESC.
Ważne
Wnioski w sprawie WIS, WIA i WIP nie mogą już być składane
papierowo, a wyłącznie w formie elektronicznej. Nawet awaria systemu nie
uprawni podatnika do składania tych wniosków na papierze i przesyłania ich
„tradycyjnie” drogą pocztową. Podatnicy, którzy będą składali wymienione
wnioski w 2024 r., powinni się przygotować na elektroniczną formę komunikacji w
tej procedurze.
Podstawa
prawna
Ustawa z 16 czerwca 2023 r. o zmianie
ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz.U. z 2023 r. poz. 1598
1 stycznia 2024 r.
Zwolnienia z
obowiązku stosowania kas rejestrujących
MF wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku stosowania
kas rejestrujących. Rozporządzenie powiela dotychczasowe rozwiązania przyjęte w
zakresie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania.
Ważne
Nie zmienia się katalog czynności objętych obowiązkiem
ewidencjonowania od pierwszej sprzedaży. Mimo zmiany podstawy prawnej
stosowania zwolnień z obowiązku stosowania kas rejestrujących (nowe
rozporządzenie) nie zmieniła się sytuacja podatników korzystających z takich
zwolnień.
Podstawa
prawna
Rozporządzenie Ministra Finansów z 24
listopada 2023 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji
sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących – Dz.U. z 2023 r. poz. 2605
1 stycznia 2024 r. UWAGA! Zmiany na I
kwartał 2024 r.
Obniżone stawki
VAT
Przedłużono okres stosowania obniżonej do 0% stawki VAT na żywność
do 31 marca 2024 r.
Ważne
W I kwartale 2024 r. podatnicy sprzedający żywność mogą nadal
stosować stawkę 0% zamiast stawki 5%. Po upływie I kwartału 2024 r. podatnicy
będą musieli przeprogramować kasy rejestrujące, aby „wrócić” do stawki 5%,
skalkulować ponownie ceny sprzedawanych produktów oraz uwidocznić je w ofercie
dla klientów.
Podstawa
prawna
Rozporządzenie Ministra Finansów z 9
grudnia 2023 r. w sprawie obniżonych stawek podatku od towarów i usług – Dz.U. z 2023 r. poz. 2670
12 stycznia 2024 r.
Odpady objęte
SENT
Od 12 stycznia 2024 r. 11 rodzajów
odpadów, w przypadku których masa brutto przesyłki jest równa albo przekracza
1000 kg lub jej objętość jest równa albo przekracza 1000 litrów, zostaną objęte
SENT, tj. Systemem Monitorowania Drogowego i Kolejowego Przewozu Towarów oraz
Obrotu Paliwami Opałowymi. Lista odpadów objętych SENT to m.in. farby, lakiery,
rozpuszczalniki i kleje.
Ważne
Zmiana rozporządzenia ma na celu rozwiązanie problemu porzucania
odpadów (np. pochodzenia chemicznego), zwłaszcza farb, lakierów,
rozpuszczalników, klejów przez pośredników w obrocie odpadami. Zmiana dotknie
te podmioty, które przewożą odpady wymienionego rodzaju. Przewozy tych odpadów
zostaną objęte systemem monitorowania i kontroli.
Podstawa
prawna
Rozporządzenie Ministra Finansów z 9
października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie towarów, których
przewóz jest objęty systemem monitorowania drogowego i kolejowego przewozu
towarów oraz obrotu paliwami opałowymi – Dz.U. z 2023 r. poz. 2185
Styczeń 2024 r.
UWAGA! Dotyczy 2024 r.
Zaniechanie
poboru podatku od subwencji z PFR
W 2024 r. – tak jak w 2023 r. – nie ma obowiązku poboru podatku
dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji udzielonych
przez PFR.
Zaniechanie poboru podatku z tytułu umorzenia subwencji z PFR
obowiązuje od 1 czerwca 2021 r. i miało obowiązywać do końca 2023 r. Chodzi o
zaniechanie podatku od umorzonych subwencji
finansowych lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR
w ramach rządowego programu udzielania przedsiębiorcom wsparcia
finansowego.
Ważne
Podatnicy PIT i CIT, którzy korzystali z pomocy finansowej z PFR w
postaci subwencji lub finansowania preferencyjnego, nie zapłacą podatku od
przychodów uzyskanych z tytułu umorzenia tych świadczeń dokonanych w 2024 r.
Podstawa
prawna
Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy
i Polityki Regionalnej z 16 lipca 2021 r. w sprawie zaniechania poboru podatku
dochodowego od dochodów (przychodów) z tytułu umorzenia subwencji finansowej
lub finansowania preferencyjnego udzielonych przez Polski Fundusz Rozwoju – Dz.U z 2021 r. poz. 1316; ost.zm. Dz.U.
z 2023 r. poz. 2795
Styczeń 2024 r.
Wzrosły składki
ZUS dla osób prowadzących pozarolniczą działalność
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla niektórych
grup ubezpieczonych – osób prowadzących pozarolniczą działalność oraz osób z
nimi współpracujących – od 1 stycznia 2024 r. jest wyższa. Zmiana jest związana
z podwyżką minimalnego wynagrodzenia wprowadzaną od 1 stycznia 2024 r. – w
przypadku osób płacących składki preferencyjne od podstawy wymiaru równej 30%
minimalnego wynagrodzenia. U takich osób składka na ubezpieczenia społeczne nie
może być niższa od kwoty:
- 248,41
zł (tj. 19,52%) – na ubezpieczenie emerytalne,
- 101,81
zł (tj. 8%) – na ubezpieczenia rentowe,
- 31,18
zł (tj. 2,45%) – na ubezpieczenie chorobowe.
Od 1 lipca 2024 r. przedsiębiorców tych czeka kolejny wzrost
podstawy wymiaru składek w związku z podwyżką minimalnego wynagrodzenia do
kwoty 4300 zł.
Podwyższone zostaną także składki na ubezpieczenie osób
prowadzących działalność gospodarczą i opłacających składki ZUS na zasadach
ogólnych. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w 2024 r. dla
tych osób jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż 4694,40 zł (60%
prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego). Kwota prognozowanego
przeciętnego wynagrodzenia w 2024 r. wynosi 7824 zł.
Oznacza to, że za miesiące styczeń–grudzień 2024
r. składka na ubezpieczenia społeczne ww. osób nie może być niższa od
kwoty:
- 916,35
zł (tj. 19,52%) – na ubezpieczenie emerytalne,
- 375,55
zł (tj. 8%) – na ubezpieczenia rentowe,
- 115,01
zł (tj. 2,45%) – na ubezpieczenie chorobowe.
Kwota rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe w 2024 r. wynosi 234 720 zł.
Ważne
Podwyżka podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla
osób prowadzących pozarolniczą działalność oraz osób z nimi współpracujących od
1 stycznia 2024 r. to wyższe obciążenia składkowe i tym samym wyższe koszty
działalności gospodarczej. Oczywiście warto też przypomnieć, że płacone składki
i ich wysokość mają bezpośrednie przełożenie na wysokość zasiłków oraz wysokość
przyszłej emerytury przedsiębiorcy. Wyższe składki spowodują więc, że
przedsiębiorcy otrzymają w przyszłości wyższe zasiłki lub emeryturę.
Podstawa
prawna
art. 18 ust. 8, art. 18a, art. 19 ustawy z 13 października 1998 r.
o systemie ubezpieczeń społecznych – j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1230; ost.zm.
Dz.U. z 2023 r. poz. 1941
Styczeń 2024 r.
Dzień wolny za
święto Trzech Króli
Każde święto występujące w innym dniu niż niedziela obniża wymiar
czasu pracy o 8 godzin. Święto Trzech Króli 6 stycznia 2024 r. przypada w
sobotę. Zatem również za ten dzień trzeba wyznaczyć pracownikom do końca okresu
rozliczeniowego inny, dodatkowy dzień wolny od pracy.
W okresie rozliczeniowym obejmującym święto przypadające w sobotę
pracodawca powinien zapewnić pracownikom świadczącym pracę od poniedziałku do
piątku dodatkowy dzień wolny w okresie rozliczeniowym. Nie ma znaczenia, czy
ten dzień przypadnie przed datą święta, które obniżyło wymiar etatu, czy po
niej. Ważne, aby nastąpiło to w trakcie tego samego okresu rozliczeniowego. O
tym, w jaki sposób pracodawca ustali taki dzień wolny, decyduje on sam.
W takiej sytuacji pracodawcy najczęściej decydują się na
wyznaczenie konkretnego dnia w danym okresie rozliczeniowym jako wolnego dla
wszystkich pracowników. Pracodawca powinien sporządzić stosowne zarządzenie w
tej sprawie i poinformować o nim pracowników.
Dzień wolny za święto należy też oddać pracownikom
niepełnoetatowym, którzy pracują od poniedziałku do piątku. Natomiast w
przypadku niepełnoetatowców, którzy pracują tylko w niektóre dni , np. tylko
wtorki i środy, nie trzeba zapewniać dnia wolnego za święto w sobotę. Także nie
trzeba wyznaczać innego dnia wolnego, jeżeli pracownik korzysta ze zwolnienia
lekarskiego w dniu, który został wyznaczony jako dzień wolny za święto. Inaczej
wygląda sytuacja, gdy pracownik przebywa na zwolnieniu lekarskim w okresie, w
którym święto przypada w sobotę. Wówczas trzeba mu oddać dzień wolny za święto
występujące w sobotę.
Ważne
Warto przypomnieć pracodawcom o obowiązkach wynikających z
konieczności oddania pracownikom wolnego dnia z powodu święta Trzech Króli
przypadającego w sobotę.
Podstawa
prawna
art. 130, art. 147 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy –
j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 1465
art. 1 pkt 1 ustawy z 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od
pracy – j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1920
Styczeń 2024 r.
Nowe wpłaty na
mikrorachunek podatkowy
Od 1 stycznia 2024 r. podatnicy mogą wpłacać podatek od gier
(POG), dopłaty do gier (GHD) oraz podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego
nabycia paliw silnikowych (VAT-14) na swój indywidualny mikrorachunek
podatkowy.
Ważne
Od 1 stycznia 2024 r. rozszerzono katalog wpłat na tzw.
mikrorachunek podatkowy przeznaczony dla danego podatnika. Numer
swojego mikrorachunku podatkowego można sprawdzić w dowolnym momencie w ciągu
roku, korzystając z generatora dostępnego na stronie podatki.gov.pl lub w
każdym urzędzie skarbowym. Wygenerowanie i korzystanie z mikrorachunku nie
wiąże się z żadnymi opłatami. Wystarczy go sprawdzić w generatorze i
wykorzystać podczas przelewu. Jeżeli jednak podatnik wpłaci podatek na rachunek
dotychczasowy, mimo tego że powinien dokonać wpłaty na mikrorachunek, nie
powinien ponieść z tego tytułu negatywnych konsekwencji. Zapewniał o tym MF na
etapie wdrożenia mikrorachunku podatkowego.
Podstawa
prawna
Rozporządzenie Ministra Finansów z 22
grudnia 2023 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych
należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu
mikrorachunku podatkowego – Dz.U. z 2023 r. poz. 2802
Styczeń 2024 r. UWAGA! Termin konsultacji
mija 12 stycznia 2024 r.
Konsultacje w
sprawie struktur JPK_KR
Ministerstwo Finansów poinformowało o przedłużeniu do 12 stycznia
2024 r. terminu konsultacji podatkowych struktur JPK_KR.
Obowiązek przesyłania ksiąg rachunkowych w formie pliku JPK ma być
wprowadzany stopniowo i docelowo ma objąć wszystkich podatników prowadzących
księgi rachunkowe, w tym podatników PIT zobowiązanych do prowadzenia takich
ksiąg.
Ważne
Do 12 stycznia 2024 r. przedłużono konsultacje podatkowe w sprawie
struktur JPK_KR, czyli pliku, za pomocą którego podatnicy będą przesyłali swoje
księgi rachunkowe do organów podatkowych. Pierwotnie konsultacje w tej sprawie
miały trwać do 29 grudnia 2023 r. Opinie na temat nowych struktur z
uzasadnieniem w wersji edytowalnej należy przesyłać na adres:
Konsultacje_JPK_KR@mf.gov.pl
Źródło:
• komunikat Ministerstwa Finansów z 29 grudnia 2023 r. pt.
„Przedłużenie terminu konsultacji podatkowych struktur JPK_KR” – opubl. na www.mf.gov.pl
Styczeń 2024 r. UWAGA! Ważne w 2024 r.
Limit składki
zdrowotnej rozliczanej podatkowo w 2024 r.
Minister Finansów określił limit składki zdrowotnej, która może
być rozliczona w kosztach podatkowych albo odliczona od dochodu w 2024 r.
Wysokość kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconej w
roku podatkowym:
- zaliczanej do kosztów uzyskania
przychodów na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 58 ustawy z 26 lipca 1991 r. o
podatku dochodowym od osób fizycznych lub
- odliczanej od dochodu na
podstawie art. 30c ust. 2 pkt 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych
– w roku 2024 nie może przekroczyć 11 600 zł.
Ważne
Składki na ubezpieczenie zdrowotne płacone przez przedsiębiorców
mogą być przez nich uwzględnione w kosztach lub odliczane od dochodu tylko do
wysokości określonego limitu. Limit ten został podwyższony w stosunku do roku
ubiegłego.
Podstawa
prawna
obwieszczenie Ministra Finansów z 19 grudnia 2023 r. w sprawie
wysokości kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne zaliczanej do kosztów
uzyskania przychodów lub odliczanej od dochodu, w roku 2024 – M.P. z 2024 r.
poz. 1456
Żądanie usunięcia
legalnych tablic reklamowych bez odszkodowania niegodny z konstytucją
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że niezgodny z konstytucją jest
brak zapewnienia ustawowych podstaw i trybu dochodzenia odszkodowania przez
podmioty zobowiązane do usunięcia i rozbiórki tablic i urządzeń reklamowych
wzniesionych legalnie na terenie gminy.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że art. 37a ust. 9 ustawy z 27
marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zakresie, w jakim
przewiduje obowiązek określenia w uchwale, o której mowa w art. 37a ust. 1
powołanej ustawy, warunków i terminu dostosowania istniejących w dniu jej
wejścia w życie, wzniesionych na podstawie zgody budowlanej, tablic reklamowych
i urządzeń reklamowych (obiektów reklamowych) do zakazów określonych w tej
uchwale, bez zapewnienia ustawowych podstaw i trybu dochodzenia odszkodowania
przez podmioty, które są zobowiązane do ich usunięcia, jest niezgodny z art. 21
w związku z art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Ważne
Należy przyjąć, że skutkiem orzeczenia TK uchwały krajobrazowe
będą nieskuteczne albo nawet nieważne z powodu braku ustawowych podstaw i trybu
dochodzenia odszkodowania przez podmioty, które są zobowiązane do usunięcia
urządzeń reklamowych. To dobra informacja dla posiadaczy takich urządzeń –
dodajmy – postawionych legalnie. Nie wydaje się przy tym wystarczające
określenie podstaw i trybu dochodzenia odszkodowania w samej uchwale. Zasady
dochodzenia odszkodowań powinny być określone w ustawie, co wymaga interwencji
ustawodawcy. Należy przyjąć, że do czasu uregulowania tej kwestii w ustawie
uchwały krajobrazowe nie będą mogły być skutecznie egzekwowane.
Podstawa
prawna
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 12
grudnia 2023 r., sygn. akt P 20/19 – Dz.U. z 2023 r. poz. 2739
Styczeń 2024 r.
Wstrzymanie biegu
przedawnienia karalności czynu i przedawnienia wykonania kary z powodu COVID-u
– niezgodne z konstytucją
Przepis ustawy covidowej wstrzymujący bieg przedawnienia m.in. w
sprawach o przestępstwa skarbowe został uznany za niezgodny z konstytucją.
Osoby, do których go zastosowano, mogą teraz żądać wznowienia postępowania.
Mają na to tylko miesiąc od dnia publikacji wyroku TK.
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że:
art. 15zzr1ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r.
o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji
kryzysowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1327, ze zm.) jest niezgodny z art. 2
Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej.
Niniejsza sprawa dotyczyła dopuszczalnych granic ingerencji
prawodawcy w bieg terminów przedawnienia w prawie karnym i prawie karnym
skarbowym.
Art. 15zzr1 ust. 1 ustawy z 2 marca 2020 r. o
szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i
zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji
kryzysowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1327 ze zm.; dalej: ustawa marcowa) miał
następujące brzmienie: „W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego
albo stanu epidemii, ogłoszonego z powodu COVID-19, oraz w okresie 6 miesięcy
po ich odwołaniu nie biegnie przedawnienie karalności czynu oraz przedawnienie
wykonania kary w sprawach o przestępstwa i przestępstwa skarbowe”.
Przepis ten został uchylony z dniem 1 października 2023 r.
Ważne
Wyrok Trybunału usuwa z systemu prawnego skutek, jaki wywierał
art. 15zzr1 ust. 1 ustawy marcowej. Oznacza to, że norma prawna
zawarta w tym przepisie – jako niezgodna z Konstytucją – nie oddziaływała, co w
sprawach zakończonych, w których zastosowano cytowany przepis, otwiera
zainteresowanym podmiotom drogę do wznowienia postępowania na zasadzie art. 190
ust. 4 Konstytucji, a w sprawach będących w toku – powoduje jego pominięcie
przy orzekaniu i stosowanie przepisów ogólnych w zakresie biegu przedawnienia.
Przypominamy, że zgodnie z art. 241 Ordynacji podatkowej podmiot
zainteresowany ma miesiąc na złożenie wniosku o wznowienie postępowania, licząc
od dnia publikacji wyroku w Dzienniku Ustaw. To oznacza, że w związku z wydanym
wyrokiem TK pismo w sprawie wznowienia postępowania należy wnieść najpóźniej 21
stycznia 2024 r.
Podstawa
prawna
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 12
grudnia 2023 r., sygn. akt P 12/22 – Dz.U. z 2023 r. poz. 2740
Zawieszenie biegu
terminu przedawnienia z dniem wniesienia skargi do sądu administracyjnego –
zgodne z konstytucją
Zgodne z konstytucją jest zawieszenie biegu terminu przedawnienia
zobowiązania podatkowego z dniem wniesienia skargi do sądu administracyjnego do
dnia doręczenia organowi podatkowemu odpisu orzeczenia sądu administracyjnego
ze stwierdzeniem jego prawomocności. Trybunał Konstytucyjny uznał, że jest to
zgodne z konstytucją.
Ważne
Wyrok TK nie zmienia sytuacji podatników, którzy nadal wnosząc
sprawę do sądu, muszą liczyć się z tym, że termin przedawnienia ulegnie
zawieszeniu. Oznacza to, że w przypadku sporu z organami podatkowymi termin
przedawnienia zobowiązania podatkowego zostanie de facto wydłużony o
cały czas trwania postępowania przed sądem.
Podstawa
prawna
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 12
grudnia 2023 r., sygn. akt SK 110/20 – Dz.U. z 2023 r. poz. 2741
Styczeń 2024 r.
Można nadal
używać bankowozów niespełniających „nowych wymagań”
Przedłużono możliwość korzystania z
bankowozów wykorzystujących pojemniki specjalistyczne, które nie spełniają
nowych wymagań wprowadzonych od 2024 r.
Można z nich korzystać aż do czasu ich wyrejestrowania. Muszą
jedynie spełniać dotychczas obowiązujące wymagania.
Ważne
Właściciele bankowozów niespełniających nowych wymagań
wprowadzanych od 1 stycznia 2024 r. mogą z nich nadal korzystać, co jest dla
nich ewidentnie dobrą informacją. Skrytykować można jedynie fakt, iż
rozporządzenie w tej sprawie tradycyjnie zostało wydane w ostatnim możliwym
terminie.
Podstawa
prawna
rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 12
grudnia 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w
sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać ochrona wartości pieniężnych
przechowywanych i transportowanych przez przedsiębiorców i inne jednostki
organizacyjne – Dz.U. z 2023 r. poz. 2762