aktualnosci pazdziernik 2025

Informator dla klientów BR – październik 2025


1 października 2025 r.

Limit przychodów zobowiązujących do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2026 r.

Przedsiębiorcy prowadzący działalność jednoosobowo lub w formie spółki osobowej mogą być zobowiązani do prowadzenia pełnej ewidencji rachunkowej (ksiąg rachunkowych), jeżeli ich przychody osiągną określony limit, który wynosi 2 500 000 euro. Limit na 2026 r. jest przeliczany na złote według kursu średniego NBP na pierwszy dzień roboczy października.

W 2026 r. obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych będą miały:

  • osoby fizyczne,
  • spółki cywilne osób fizycznych,
  • spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku,
  • spółki jawne osób fizycznych,
  • spółki partnerskie oraz
  • przedsiębiorstwa w spadku

– jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za poprzedni rok obrotowy (2025) wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 2 500 000 euro, czyli w przeliczeniu 10 646 500 zł (2 500 000 euro × 4,2586 zł/euro).

Ważne

Ze względu na różne definiowanie pojęcia przychodów przez dwie równoważne ustawy, czyli ustawę z 29 września 1994 r. o rachunkowości i ustawę z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynym rozwiązaniem jest uwzględnienie przez firmy obu tych ustaw. Tym samym, jeśli na podstawie jednej z nich zostanie osiągnięta kwota limitu, w jednostce powstanie obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Należy też zauważyć, że zakres przychodów określonych w updof jest znacznie szerszy niż ten w uor. W praktyce zatem w zdecydowanej większości przypadków to przychody podatkowe będą definiowały obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Przejście na pełne księgi rachunkowe wymaga spełnienia wielu warunków formalnych, dlatego osoby korzystające z pomocy biur rachunkowych powinny odpowiednio wcześniej uzgodnić z biurem nowy zakres obowiązków i współpracy. Niewątpliwie osoby przechodzące na pełne księgi muszą się liczyć z wyższym kosztem prowadzenia ksiąg.

Podstawa prawna

  • art. 2 ust. 1 pkt 2, art. 2 ust. 2, art. 3 ust. 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2023 r. poz. 120; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1218)
  • art. 14, art. 24a ust. 4, 4b, 4c, 4e i 4f ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1302)

1 października 2025 r.

Limity dla małych podatników PIT i CIT na 2026 r.

Corocznie, pierwszego dnia roboczego października jest publikowany kurs średni NBP, według którego przelicza się limit wskazujący, którzy podatnicy PIT i CIT mogą w przyszłym roku korzystać ze statusu „małego podatnika” i powiązanych z tym statusem przywilejów podatkowych.

Podatnicy zaliczani do kategorii „małych podatników” mogą m.in. skorzystać z możliwości kwartalnego rozliczania podatku dochodowego i preferencyjnej stawki opodatkowania CIT czy prawa do jednorazowej amortyzacji. Od kursu euro z tego dnia zależą także limity jednorazowej amortyzacji obowiązujące w przyszłym roku.

Pierwszym roboczym dniem października 2025 r. jest 1 października. Kurs euro z 1 października 2025 r. ogłoszony przez NBP wyniósł 4,2586 zł/euro (tabela NBP nr 190/A/NBP/2025).

W 2026 r. małym podatnikiem PIT i CIT jest podatnik, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczy w 2025 r. kwoty 8 517 000 zł (2 000 000 euro × 4,2586 zł/euro) – w zaokrągleniu do 1000 zł.

Podatnicy, którzy w 2025 r. nie przekroczą podanego limitu sprzedaży i w 2026 r. będą mieli status małego podatnika, będą mogli skorzystać z prawa do jednorazowej amortyzacji. Prawo to przysługuje w związku z nabyciem środka trwałego zaliczanego do grupy 3–8 KŚT, z wyłączeniem samochodów osobowych, do limitu 50 000 euro rocznie.

W przeliczeniu oznacza to, że w 2026 r. łączna wartość jednorazowych odpisów amortyzacyjnych, które podatnik będzie mógł zaliczyć do kosztów podatkowych, nie będzie mogła przekroczyć 213 000 zł. Jest to niższa kwota niż w 2025 r., w którym limit ten wynosi 214 000 zł.

W przypadku podatników CIT prawo do jednorazowej amortyzacji jest wyłączone, jeżeli są to podmioty rozpoczynające działalność, które zostały utworzone m.in. przez osoby fizyczne, które wniosły na poczet kapitału nowo utworzonego podmiotu uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro (w 2026 r. limit ten będzie nadal wynosił 43 000 zł, co wynika z zaokrąglenia przeliczonej kwoty do 1000 zł).

Ważne

Status małego podatnika jest związany z określonymi prawami. Dlatego przedsiębiorcy powinni ustalić, czy w 2026 r. mogą korzystać z tego statusu i związanych z nim przywilejów.

Podstawa prawna

  • art. 5a pkt 20 i art. 22k ust. 7 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1302)
  • art. 4a pkt 10 i art. 16k ust. 7 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1301)

1 października 2025 r.

Limit dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2026 r.

Podatnicy mogą wybrać opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w poprzednim roku podatkowym uzyskali przychody:

  • z działalności gospodarczej prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,
  • wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu mają podatnicy, których przychody z działalności prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki – w roku poprzedzającym rok podatkowy – nie przekroczyły kwoty stanowiącej równowartość 200 000 euro.

Przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego. W tym przypadku kwota uzyskana z przeliczenia limitu nie jest zaokrąglana.

Pierwszym roboczym dniem października 2025 r. jest 1 października. Kurs euro z 1 października 2025 r. ogłoszony przez NBP wyniósł 4,2586 zł/euro (tabela NBP nr 190/A/NBP/2025).

Zatem w 2026 r.:

  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych będą mogli opłacać podatnicy, których przychody w 2025 r. nie przekroczą kwoty 8 517 200 zł,
  • prawo do kwartalnego rozliczenia ryczałtu będzie przysługiwało podatnikom, których przychody nie przekroczą w 2025 r. kwoty 851 720 zł.

Ważne

Podatnicy korzystający z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych powinni sprawdzić, czy takie uprawnienie nadal będzie im przysługiwało w 2026 r., czy też utracą prawo do korzystania z tej formy opodatkowania w 2026 r. Będzie to oznaczało konieczność przejścia na zasady ogólne opodatkowania podatkiem dochodowym (według skali podatkowej lub podatkiem liniowym).

Podstawa prawna

  • art. 4 ust. 2 i art. 6 ust. 4 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 843)

1 października 2025 r.

Limit dla małych podatników VAT na 2026 r.

Kurs euro ogłaszany pierwszego roboczego dnia października stanowi podstawę ustalania limitu wartości sprzedaży wyznaczającego grupę podatników zaliczanych do kategorii „małych podatników VAT” na kolejny rok podatkowy. Dla podatników VAT limit ten wynosi 2 000 000 euro (a dla niektórych podatników 45 000 euro). Podatnicy, u których wartość sprzedaży w 2025 r. nie przekroczy limitu, będą mogli korzystać w 2026 r. ze statusu małego podatnika VAT.

Kurs euro z 1 października 2025 r. ogłoszony przez NBP wyniósł 4,2586 zł/euro (tabela NBP nr 190/A/NBP/2025).

W tabeli podajemy limity wartości sprzedaży, które uprawniają do korzystania ze statusu małego podatnika VAT w 2026 r.

Tabela. Limity wartości sprzedaży, które uprawniają do korzystania ze statusu małego podatnika VAT w 2026 r.

W 2026 r. podatnik będzie posiadał status „małego podatnika VAT”, jeżeli jego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczy w 2025 r. wyrażonej w złotych kwoty:

8 517 000 zł odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro (w zaokrągleniu do 1000 zł)

W 2026 r. status „małego podatnika VAT” będzie posiadał prowadzący przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzający funduszami inwestycyjnymi, zarządzający alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, będący agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu, jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczy w 2025 r. wyrażonej w złotych kwoty:

192 000 zł odpowiadającej równowartości 45 000 euro (w zaokrągleniu do 1000 zł)

Ważne

Mali podatnicy VAT mogą korzystać z prawa do wyboru kasowej metody rozliczeń, czyli prawa do odprowadzania VAT po otrzymaniu zapłaty od kontrahenta połączonego z prawem do kwartalnych rozliczeń VAT – art. 21 ustawy z 11 marca 2024 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT). Mali podatnicy mogą też skorzystać z samego prawa do rozliczeń kwartalnych, czyli prawa do odprowadzania VAT raz na kwartał (art. 99 ust. 3 ustawy o VAT).

Podstawa prawna

  • art. 2 pkt 25, art. 21, art. 99 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 775; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1203)

1 października 2025 r.

Start systemu kaucyjnego

1 października 2025 r. zaczął obowiązywać system kaucyjny. Obejmuje on:

  • butelki plastikowe o pojemności do 3 litrów,
  • puszki metalowe o pojemności do 1 litra,
  • butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 litra

– znakiem kaucji.

Punktami zbiórki opakowań ze znakiem kaucji są:

  • wszystkie sklepy powyżej 200 m², które oferują napoje w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym,
  • sklepy poniżej 200 m², w których sprzedawane są napoje w butelkach szklanych wielokrotnego użytku (obecnie na rynku dotyczy to przede wszystkim napojów piwnych),
  • pozostałe sklepy, które przystąpiły do systemu,
  • automaty kaucyjne dostępne także poza punktami handlowymi,
  • inne punkty zbiórki.

Zasady działania systemu są następujące:

1. Opakowania objęte systemem powinny być odpowiednio oznakowane logotypem systemu kaucyjnego.

2. Przy zakupie napoju w opakowaniu z logotypem od klienta pobierana będzie kaucja.

3. Wszystkie jednostki handlowe, niezależnie od ich powierzchni, jeżeli oferują napoje w opakowaniach objętych systemem, będą pobierały kaucję.

4. Kaucję będzie można odebrać przy zwrocie opakowania.

5. Opakowanie można będzie zwracać w dowolnym punkcie zbiórki.

6. Obowiązek zbierania opakowań objętych systemem nałożony jest na sklepy powyżej 200 m2, a małe sklepy poniżej 200 m2 mogą dobrowolnie przystępować do systemu.

7. Wprowadzono wymóg utworzenia co najmniej jednego stacjonarnego punktu odbierania opakowań i odpadów opakowaniowych objętych systemem kaucyjnym w każdej gminie.

Ważne

Kaucja naliczana do opakowań objętych systemem kaucyjnym powinna być doliczana do ceny napojów dopiero przy kasie. Obowiązek pobierania kaucji ciąży na wszystkich jednostkach handlowych, niezależnie od ich powierzchni, jeżeli oferują napoje w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym. Nie ma znaczenia profil działalności danego sklepu tylko oferowane produkty. Wprowadzający napoje w opakowaniach objętych systemem kaucyjnym będą musieli prowadzić szczegółową ewidencję, która będzie podstawą do rozliczenia VAT od niezwróconych opakowań.

Podstawa prawna

  • ustawa z 13 czerwca 2013 r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 870)

1 października 2025 r.

Więcej praw w ramach korekty pokontrolnej

1 października 2025 r. weszły w życie zmiany, dzięki którym podatnik będzie miał prawo do złożenia:

  • korekty „częściowej”, tj. korekty częściowo uwzględniającej nieprawidłowości stwierdzone w wyniku kontroli celno-skarbowej, oraz
  • deklaracji pierwotnej po wszczęciu i zakończeniu kontroli celno-skarbowej, jeżeli nie została wcześniej złożona.

Ważne

Zmiana jest korzystna dla podatników. Przed nowelizacją podatnicy po otrzymaniu wyniku kontroli mogli złożyć wyłącznie korektę „całościową”, tj. uwzględniającą wszystkie ustalenia kontrolerów. Nie mogli złożyć korekty częściowej. Nowelizacja usunęła też wątpliwości co do prawa do złożenia deklaracji „pierwotnej” po wszczęciu lub zakończeniu kontroli, gdy nie została złożona. Nie będzie to już przedmiotem sporów. Podatnik, który złoży taką deklarację, będzie miał prawo do niższej sankcji VAT.

Podstawa prawna

  • ustawa z 24 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2025 r. poz. 894)

15 października 2025 r.

Do 15 października 2025 r. informacja o zmianie właściwości urzędu skarbowego

Wyspecjalizowane urzędy skarbowe (WUS) zajmują się obsługą podmiotów o strategicznym znaczeniu dla gospodarki. O tym, jakie podmioty są obsługiwane przez WUS, decyduje Minister Finansów i Gospodarki (dalej: MFiG) w rozporządzeniu wykonawczym, które właśnie uległo zmianie. Przypominamy, że 15 października 2025 r. przypada termin, w którym podatnicy i płatnicy powinni zawiadomić swoje dotychczasowe US, jeżeli od 1 stycznia 2026 r. zmieni się dla nich właściwość US. W związku ze zmianą progów kwestia ta się skomplikowała.

W związku z nowelizacją:

  • podwyższony został próg przychodowy, na podstawie którego podmioty są kwalifikowane do obsługi przez krajowy WUS, czyli Pierwszy Mazowiecki US (dalej: 1MUS),
  • 1MUS zajmie się też wszystkimi podatnikami, którzy zawarli umowy o współdziałanie, niezależnie od progów przychodowych tych podmiotów,
  • zmienił się sposób przeliczania na złote progów przychodowych decydujących o przypisaniu danego podmiotu do krajowego lub miejscowego WUS.

Podwyżka górnego limitu dla podmiotów podlegających pod WUS oznacza, że po zmianach pod WUS o zasięgu wojewódzkim będą podlegały podmioty, których przychody mieszczą się w przedziale między 3 a 100 mln euro. Przed zmianami przez wojewódzkie WUS były obsługiwane podmioty, których przychody mieściły się w przedziale od 3 do 50 mln euro. Zatem po zmianach więcej podatników będzie obsługiwanych przez wojewódzkie WUS. Natomiast największe podmioty, tj. te, które przekraczają limit 100 mln euro, będą obsługiwane przez Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie (niezależnie od tego, na jakim obszarze kraju działają). Wyjątek przewidziano dla podmiotów, których przychody mieszczą się w granicach od 50 do 100 mln euro. Będą one mogły nadal korzystać z obsługi 1MUS albo przejść pod obsługę wojewódzkiego WUS właściwego dla nich miejscowo.

Ważne

W szczególnej sytuacji znalazły się podmioty, które w 2025 r. są obsługiwane przez 1MUS w Warszawie, ze względu na fakt, że spełniały dotychczasowy próg przychodowy (50 mln euro), ale które nie spełniają nowego progu (100 mln euro). Podmioty te mogą pozostać we właściwości dotychczasowego urzędu (tzn. 1MUS) albo podjąć decyzję o zmianie dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego i przejść pod WUS właściwy według swojej siedziby. Jeżeli podmioty te podejmą decyzję o zmianie WUS, powinny złożyć oświadczenie o wyłączeniu z kategorii podmiotów podlegających pod 1MUS. Oświadczenie takie należy złożyć w terminie do 15 października 2025 r. Złożenie go skutkuje przekazaniem podatnika do WUS właściwego ze względu na adres siedziby podatnika (od 1 stycznia 2026 r.). Zatem ta kategoria podmiotów automatycznie pozostaje we właściwości 1MUS, o ile nie złożą oświadczenia o wyłączeniu. Złożenie oświadczenia oznacza rezygnację z obsługi przez 1MUS i przejście do WUS właściwego miejscowo ze względu na adres siedziby. Złożenie oświadczenia o wyłączeniu z 1MUS zwalnia z obowiązku składania zawiadomienia o zmianie dotychczasowego naczelnika urzędu skarbowego. Pozostałe podmioty spełniające kryteria przychodowe powinny ustalić, czy z dniem 1 stycznia 2026 r. zmieni się (z mocy prawa) urząd skarbowy właściwy do obsługi danego podmiotu. Zmiana właściwości wiąże się z obowiązkiem zawiadomienia dotychczasowego urzędu skarbowego o przejściu pod obsługę właściwego WUS (albo o utracie prawa do obsługi przez WUS).

Podstawa prawna

  • rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 sierpnia 2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie niektórych podatników i płatników, w odniesieniu do których zadania są wykonywane przez naczelnika urzędu skarbowego innego niż właściwy miejscowo (Dz.U. z 2025 r. poz. 1145)

15 października 2025 r.

Integracja API KSeF 2.0 dostępna od 15 października 2025 r.

Od 15 października 2025 r. użytkownicy będą mogli zintegrować się przez API KSeF 2.0 ze środowiskiem przedprodukcyjnym (DEMO).

30 września 2025 r. ruszyło nowe środowisko testowe KSeF 2.0. Resort finansów uruchomił też testy otwarte API KSeF 2.0, czyli testy oprogramowania, które służy do wymiany informacji między Krajowym Systemem e-Faktur (KSeF) a dostępnymi na rynku systemami do fakturowania. Dzięki temu dostawcy systemów finansowo-księgowych mogą sprawdzić, jak ich oprogramowanie współpracuje z systemem KSeF 2.0.

Kolejny etap rozpoczyna się 15 października 2025 r., kiedy to użytkownicy będą mogli dokonać integracji przez API KSeF 2.0 ze środowiskiem przedprodukcyjnym (DEMO).

Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU), który umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom systemu, zostanie uruchomiony 1 listopada 2025 r. Będą one niezbędne, aby móc korzystać z KSeF od 1 lutego 2026 r. Moduł pozwoli również na składanie wniosków o certyfikaty oraz na ich pobieranie.

Od 3 listopada 2025 r. użytkownicy będą mogli rozpocząć testowanie Aplikacji Podatnika KSeF 2.0 w środowisku testowym. Natomiast 15 listopada 2025 r.Ministerstwo Finansów udostępni aplikację w środowisku przedprodukcyjnym.

Ważne

Od 1 lutego 2026 r. zostanie udostępniona produkcyjna wersja systemu KSeF 2.0, która pozwoli na wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym.

ŹRÓDŁO:

komunikat MF z 29 sierpnia 2025 r. pt. „We wrześniu zamiana środowisk testowych z KSeF 1.0 na KSeF 2.0” – opubl. na www.podatki.gov.pl

Październik 2025 r.

Łatwiejsza weryfikacja kontrahentów i ich statusu VAT

Sejm uchwalił ustawę zmieniającą ustawę o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz ustawę o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa). Zgodnie z nią informacje o statusie VAT przedsiębiorcy – w tym o rejestracji, przywróceniu, braku rejestracji lub wykreśleniu z rejestru – będzie można sprawdzić online w jednym miejscu, za pośrednictwem Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy (PIP). Dane te zostaną zintegrowane z istniejącą wyszukiwarką firm na portalu biznes.gov.pl.

Ustawa wprowadzająca opisane ułatwienie miała wejść w życie 1 października 2025 r., jednak 24 września 2025 r. Senat wprowadził poprawkę, zgodnie z którą nowelizacja ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia publikacji w Dzienniku Ustaw. Sejm zajmie się nią na posiedzeniu w dniach 7–9 października 2025 r.

Ważne

Dostęp do zintegrowanego wykazu z jednej strony umożliwi przedsiębiorcom weryfikację kontrahentów biznesowych, a z drugiej, przez weryfikację rachunków bankowych, będzie stanowić istotny element wspierający procedurę dochowania należytej staranności, która ma istotne znaczenie z punktu widzenia obrony prawa do odliczenia VAT w sytuacjach, gdy w łańcuchu dostaw doszło do oszustwa.

Podstawa prawna

  • ustawa z 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy oraz ustawy o podatku od towarów i usług (druk sejmowy 1741) – opubl. na www.sejm.gov.pl

Październik 2025

Dodatkowy dzień wolny za święto 1 listopada

Święto 1 listopada przypada w tym roku w sobotę. W związku z tym pracodawcy muszą wyznaczyć pracownikom, którzy sobotę mają wolną z tytułu przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, inny dzień wolny od pracy. Powinni to zrobić w ramach okresu rozliczeniowego, w którym występuje to święto.

W przypadku pracowników, którzy pracują w różnych dniach – od poniedziałku do soboty lub niedzieli – zgodnie z obowiązującymi ich harmonogramami czasu pracy, fakt, że w danym okresie rozliczeniowym święto przypada w sobotę, pracodawca powinien uwzględnić już w samym harmonogramie czasu pracy – ustalając prawidłowo wymiar czasu pracy oraz minimalną liczbę dni wolnych. Jeśli pracodawca to zrobi, pracownik nie będzie miał roszczenia o dodatkowy dzień wolny z tytułu święta przypadającego w sobotę, gdyż pracodawca uwzględnił ten fakt w stworzonym harmonogramie czasu pracy.

Ważne

Przepisy prawa pracy nie narzucają konkretnego terminu wykorzystania dnia wolnego w zamian za święto przypadające w wolną sobotę. Wskazują tylko ramy czasowe, do kiedy trzeba udzielić takiego dnia wolnego. Nie nakazują również, aby cała załoga z tej samej firmy odebrała wolne w jednakowym terminie. Decyzję w tym zakresie podejmuje pracodawca. Nic nie stoi zatem na przeszkodzie, aby poszczególni pracownicy wykorzystywali dni wolne w różnych terminach.

Podstawa prawna

  • art. 130, art. 147, art. 15111 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 277; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 807)

Październik 2025

Limit dla mikroprzedsiębiorców zwalniający ze stosowania KSeF w 2026 r.

W 2026 r. z KSeF nie będą musieli korzystać przedsiębiorcy, jeżeli łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku u tych podatników udokumentowana fakturami wystawionymi w danym miesiącu jest mniejsza lub równa 10 000 zł. W przestrzeni publicznej pojawił się postulat podwyższenia tego progu do 20 000 zł. O potencjalną podwyżkę spytał jeden z posłów w interpelacji poselskiej. W odpowiedzi Minister Finansów zaprzeczył tym doniesieniom i stwierdził, że limit 10 000 zł nie zostanie podniesiony.

Ważne

Stanowisko MF oznacza, że w okresie od 1 kwietnia 2026 r. do 31 grudnia 2026 r. podatnicy obowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych (KSeF) mogą wystawiać „zwykłe” faktury elektroniczne lub faktury w postaci papierowej, jeżeli łączna wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku u tych podatników udokumentowana tymi fakturami wystawionymi w danym miesiącu jest mniejsza lub równa 10 000 zł. Przepis ten jest dedykowany wyłącznie najmniejszym przedsiębiorcom, którzy wystawiają faktury dokumentujące sprzedaż o niewielkiej wartości.

Źródło:

odpowiedź na interpelację poselską Ministra Finansów i Gospodarki z 12 września 2025 r. (sygn. PT7.054.10.2025) opublikowany na www.eureka.mf.gov.pl

Październik 2025 r.

Rezerwacja wizyt w urzędzie skarbowym także przez e-US

Użytkownicy e-Urzędu Skarbowego mogą już umawiać wizyty w urzędzie skarbowym bezpośrednio za pośrednictwem serwisu e-US. Dotychczas rezerwacja była możliwa przez formularz na stronie podatki.gov.pl, telefonicznie lub osobiście.

Dzięki nowej funkcjonalności użytkownik e-US może wybrać konkretny urząd skarbowy, określić cel wizyty, wskazać dogodny termin spotkania, a następnie otrzymać potwierdzenie rezerwacji drogą mailową lub za pośrednictwem wiadomości SMS. Osoba zalogowana do serwisu e-Urząd Skarbowy nie musi ręcznie wprowadzać swoich danych osobowych. System automatycznie pobiera niezbędne informacje z profilu użytkownika. Skraca to czas rezerwacji.

Ważne

Nowa funkcjonalność na e-US oznacza, że użytkownicy korzystający z wersji przeglądarkowej e-US mogą w ten sposób zaplanować wizytę w wybranym urzędzie skarbowym, bez konieczności korzystania ze strony podatki.gov.pl czy kontaktu telefonicznego. Udostępniona też została nowa wersja aplikacji e-US, pozwalająca na umówienie wizyty w urzędzie skarbowym także z poziomu smartfona.

Źródło:

komunikat MF pt. „Umów wizytę w urzędzie skarbowym – teraz zrobisz to online przy pomocy e-Urzędu Skarbowego” – opubl. 16 września 2025 r. na www.mf.gov.pl

Październik 2025 r.

Wynagrodzenie minimalne w 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. kwota minimalnego wynagrodzenia w Polsce wzrośnie do 4806 zł brutto, a stawka godzinowa przysługująca z tytułu umów zlecania i o świadczenie usług wyniesie 31,40 zł.

Ważne

Wzrost stawek minimalnego wynagrodzenia w przyszłym roku oznacza konieczność przekalkulowania kosztów działalności przez przedsiębiorców zatrudniających pracowników z takim wynagrodzeniem. Podwyżka może też spowodować konieczność aktualizacji umów o pracę, w których wynagrodzenie jest określane kwotowo.

Podstawa prawna

  • rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 1242)

Październik 2025 r.

Likwidacja obowiązku przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS

12 września 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych zakładającą likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek dokumentów zgłoszeniowych do ubezpieczeń w formie papierowej przez okres 5 lat. W ocenie ustawodawcy jest to uważane za nadmiarowe i zbędne, ponieważ ZUS dysponuje tymi danymi (znajdują się one w systemie). Senat zaakceptował ustawę bez poprawek. Teraz została przekazana Prezydentowi i oczekuje na podpis i publikację w Dzienniku Ustaw.

Zmiana (likwidacja obowiązku przechowywania zgłoszeń do ZUS) wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Ważne

Uchylenie art. 36 ust. 8 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oznacza, że płatnik nie będzie już miał obowiązku przechowywania zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych w formie dokumentu pisemnego z własnoręcznym podpisem osoby zgłaszanej.

Podstawa prawna

  • art. 1 ustawy z 12 września 2025 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – opubl. na www.sejm.gov.pl

Październik 2025 r.

ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy w trudnej sytuacji

W przypadku braku płynności finansowej płatnika składek zatrudniającego powyżej 20 osób, która utrudnia płatnikowi regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne, ZUS może przejąć wypłatę świadczeń.

Płatnik, który znalazł się w takiej sytuacji, może wystąpić z wnioskiem do ZUS o przejęcie wypłaty świadczeń. Do ZUS może też wystąpić z wnioskiem o przejęcie wypłaty świadczeń także sam ubezpieczony, jeżeli płatnik nie wywiązuje się z obowiązku wypłaty należnych ubezpieczonemu świadczeń.

Uzasadnieniem do przejęcia wypłaty zasiłków przez ZUS mogą być:

  • trudna sytuacja finansowa płatnika składek,
  • przedłużające się postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne,
  • inne przyczyny, niezależne od płatnika składek, które powodują, że nie może on pokryć roszczeń ubezpieczonych.

Po otrzymaniu wniosku o przejęcie wypłaty zasiłków ZUS przeprowadza postępowanie wyjaśniające. Ustala, dlaczego płatnik nie wywiązuje się z ustawowego obowiązku wypłaty zasiłków oraz czy ma możliwości, by je wypłacić. Organ może się też zwrócić do płatnika o pełną dokumentację niezbędną do ustalenia prawa do zasiłków i ich wypłaty, np. o przekazanie zaświadczenia o symbolu ZUS Z-3.

Po zakończeniu postępowania wyjaśniającego ZUS wydaje decyzję o przejęciu albo odmowie przejęcia wypłaty zasiłków, która jest przekazywana do płatnika składek. Jeśli ZUS przejmie wypłatę zasiłków, ubezpieczeni także otrzymują decyzję ustalającą prawo do zasiłków.

Za opóźnienie w wypłacie świadczeń ubezpieczonym przysługuje prawo do odsetek od płatnika składek. Gdy ustanie przeszkoda, która uniemożliwia płatnikowi składek wypłatę zasiłków, ZUS informuje o tym ubezpieczonych i przekazuje płatnikowi wypłaty zasiłków do dalszej realizacji.

Ważne

W związku z utratą płynności finansowej przedsiębiorcy mogą wystąpić do ZUS o odroczenie terminu płatności składek lub rozłożenie ich na raty. Zawarcie ugody niesie ze sobą wiele korzyści. ZUS nie nalicza bowiem odsetek za zwłokę w opłatach, ale jedynie opłatę prolongacyjną, która jest o połowę niższa od odsetek.

Źródło:

komunikat ZUS z 12 września 2025 r. pt. „ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy w trudnej sytuacji” – opubl. na www.zus.pl

Październik 2025 r.

Nowa wersja aplikacji mobilnej e-Paragony

Ministerstwo Finansów udostępniło kolejną wersję aplikacji mobilnej e-Paragony. Umożliwia ona udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki nowym funkcjonalnościom można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach.

Wystawianie e-paragonów w Polsce jest możliwe dzięki wdrożeniu przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową systemu dystrybucji e-paragonów, tzw. HUB-a Paragonowego. System umożliwia bezpieczne przesyłanie przez kasę i odbieranie, za pomocą aplikacji zainstalowanej w telefonie, paragonów w formie elektronicznej. Wraz z HUB-em Paragonowym resort finansów udostępnił bezpłatną aplikację mobilną e-Paragony, która umożliwia zarządzanie paragonami i wydatkami z poziomu smartfona. Aplikacja ta to usługa, która daje możliwość przechowywania wszystkich otrzymanych paragonów w jednym miejscu.

Aplikacja mobilna e-Paragony umożliwia:

  • odbieranie i przechowywanie elektronicznych e-paragonów,
  • zarządzanie wydatkami i przypisywanie do nich paragonów (możliwość dodawania do aplikacji również paragonów wystawionych papierowo),
  • zgłaszanie nieprawidłowości związanych z paragonami,
  • uzupełnianie informacji o gwarancjach, kontrolę gwarancji,
  • budowanie statystyk zakupowych.

Aby otrzymać e-paragon należy:

  • zainstalować aplikację mobilną e-Paragony autorstwa Ministerstwa Finansów (dostępną w Google Play i App Store),
  • zgłosić chęć otrzymania paragonu elektronicznego sprzedawcy w trakcie zakupów,
  • pokazać przy kasie w sklepie (który obsługuje e-paragony) swoją unikalną kartę e-Paragony (tzw. numer KID) zapisany w postaci kodu kreskowego,
  • odebrać paragon bezpośrednio w aplikacji, odświeżając ekran Portfel w aplikacji.

Ważne

Nowa wersja aplikacji e-Paragony (wersja 2.2) jest dostępna w sklepach Google Play i Apple Store. Instalacja aplikacji nie wymaga podawania danych osobowych – działa całkowicie anonimowo. Dane są przechowywane lokalnie na urządzeniu lub opcjonalnie w chmurze. Dostęp do aplikacji jest zabezpieczony PIN-em, biometrią i szyfrowaniem. W przypadku utraty telefonu dane można odzyskać dzięki kopii zapasowej zapisanej w chmurze.

Źródło:

komunikat Ministerstwa Finansów i Gospodarki pt. „Nowa wersja aplikacji mobilnej e-Paragony – przełom w zarządzaniu i kontroli nad codziennymi wydatkami” – opubl. 8 września 2025 r. na www.podatki.gov.pl

Październik 2025 r.

Obowiązek prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać nowe rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określające m.in. nowy wzór pkpir. Jest ono dostosowane do wchodzącego od początku 2026 r. obowiązku prowadzenia pkpir elektronicznie i przesyłania jej w strukturze JPK_PKPIR przez podatników PIT będących czynnymi podatnikami VAT.

Od 1 stycznia 2026 r. także ryczałtowcy będący czynnymi podatnikami VAT będą musieli prowadzić ewidencję przychodów i wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w formie elektronicznej. Ponadto będą mieli obowiązek przesyłania tych ewidencji w strukturze JPK.

Ważne

Od 1 stycznia 2026 r. obowiązującym formatem prowadzenia uproszczonych ewidencji podatkowych (pkpir oraz

Wszelkie prawa zastrzeżone © 2014 - 2025 Wadmex Regulamin serwisu