Aktualności
aktualnosci listopad 2025 2025-11-12
Informator
dla klientów BR – listopad 2025
1 listopada 2025 r.
Dodatkowy dzień wolny za święto 1 listopada
Święto 1 listopada przypada w tym roku w sobotę. W związku z tym
pracodawcy muszą wyznaczyć pracownikom, którzy sobotę mają wolną z tytułu
przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy, inny dzień wolny od pracy. Powinni to
zrobić w ramach okresu rozliczeniowego, w którym występuje to święto.
W przypadku pracowników, którzy pracują w różnych dniach – od
poniedziałku do soboty lub niedzieli – zgodnie z obowiązującymi ich
harmonogramami czasu pracy, fakt, że w danym okresie rozliczeniowym święto
przypada w sobotę, pracodawca powinien uwzględnić już w samym harmonogramie
czasu pracy – ustalając prawidłowo wymiar czasu pracy oraz minimalną liczbę dni
wolnych. Jeśli pracodawca to zrobi, pracownik nie będzie miał roszczenia o
dodatkowy dzień wolny z tytułu święta przypadającego w sobotę, gdyż pracodawca
uwzględnił ten fakt w stworzonym harmonogramie czasu pracy.
Ważne
Przepisy prawa pracy nie narzucają konkretnego terminu
wykorzystania dnia wolnego w zamian za święto przypadające w wolną sobotę.
Wskazują tylko ramy czasowe, do kiedy trzeba udzielić takiego dnia wolnego. Nie
nakazują również, aby cała załoga z tej samej firmy odebrała wolne w jednakowym
terminie. Decyzję w tym zakresie podejmuje pracodawca. Nic nie stoi zatem na
przeszkodzie, aby poszczególni pracownicy wykorzystywali dni wolne w różnych
terminach.
Podstawa
prawna
- art. 130, art. 147, art. 15111
ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 277;
ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1423)
Listopad 2025 r.
Moduł Certyfikatów i Uprawnień (MCU) KSeF
1 listopada 2025 r. zostanie uruchomiony Moduł Certyfikatów i
Uprawnień (MCU), który umożliwi nadawanie uprawnień użytkownikom Krajowego
Systemu e-Faktur 2.0. Uprawnienia te są niezbędne, aby móc korzystać z KSeF od
1 lutego 2026 r. Moduł pozwoli również na składanie wniosków o certyfikaty oraz
na ich pobieranie.
Od 3 listopada 2025 r. użytkownicy będą mogli rozpocząć testowanie
Aplikacji Podatnika KSeF 2.0 w środowisku testowym. Natomiast 15 listopada 2025
r. Ministerstwo Finansów udostępni aplikację w środowisku przedprodukcyjnym.
Ważne
Podatnicy, którzy w przyszłym roku będą zobowiązani stosować KSeF
(od 1 lutego 2026 r. albo 1 kwietnia 2026 r.), mogą już teraz przetestować jego działanie.
W lutym 2026 r. zostanie udostępniona produkcyjna wersja KSeF 2.0, która
pozwoli na wystawianie faktur w rzeczywistym obrocie gospodarczym.
ŹRÓDŁO:
komunikat MF z 29 sierpnia 2025 r. pt. „We wrześniu zamiana
środowisk testowych z KSeF 1.0 na KSeF 2.0” – opubl. na www.podatki.gov.pl
30 listopada 2025 r. UWAGA! Termin przesunięty
na 1 grudnia
Deklaracje TPR
Sporządzenie dokumentacji cen transferowych dla transakcji
realizowanych między jednostkami powiązanymi stanowi obowiązek wynikający z
przepisów podatkowych. Dla transakcji realizowanych w 2024 r., w przypadku gdy
rok podatkowy odpowiada kalendarzowemu, lokalną dokumentację cen transferowych
za 2024 r. należało sporządzić do 31 października 2025 r. Natomiast deklarację
TPR-C/TPR-P trzeba złożyć do końca 11. miesiąca kolejnego roku, czyli w
przypadku podatników, których rok podatkowy jest zgodny z kalendarzowym – do
końca listopada. W tym roku termin ten mija 1 grudnia 2025 r., ponieważ 30
listopada 2025 r. wypada w niedzielę.
Obowiązek sporządzenia dokumentacji lokalnej powstaje, jeżeli
podatnik dokonuje z podmiotem powiązanym transakcji o wartości przekraczającej
wskazane w przepisach progi. W przypadku transakcji towarowych i finansowych
próg ten wynosi 10 000 000 zł. Dla transakcji usługowych (i pozostałych) próg
wynosi 2 000 000 zł.
Ważne
Sporządzenie odpowiedniej dokumentacji cen transferowych jest
obowiązkiem podatnika, ale przypomnijmy, że to do organów podatkowych należy,
aby udowodnić stosowanie przez podatnika cen odbiegających od rynkowych.
Podatnik może być jednak ukarany karą wynikającą z ustawy z 10 września 1999 r.
– Kodeks karny skarbowy (dalej: k.k.s.) za sam fakt uchybienia obowiązkowi
sporządzenia dokumentacji cen transferowych. Zgodnie z art. 56c k.k.s. za
niesporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych można być ukaranym
grzywną do 720 stawek dziennych. Taka sama kara grozi za sporządzenie takiej
dokumentacji niezgodnie ze stanem rzeczywistym. Za sporządzenie dokumentacji po
terminie grozi kara do 240 stawek dziennych. Należy też zwrócić uwagę, że
dokumentację należy prowadzić „na bieżąco”. Organy podatkowe mogą bowiem w
każdej chwili zażądać przedłożenia dokumentacji cen transferowych od podatnika,
który jest zobowiązany do sporządzania takiej dokumentacji. Podatnik ma wówczas
obowiązek jej przedłożenia w ciągu 14 dni od dnia doręczenia żądania.
Podstawa
prawna
- art. 11k ust. 1, art. 11t ust.
1 i 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1426)
- art. 23w ust. 1, art. 23zf ust.
1 i 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych
(j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1366)
Listopad 2025 r.
ZUS skontroluje przedsiębiorców korzystających z
wakacji składkowych
Przedsiębiorcy spełniający określone warunki są uprawnieni do
zwolnienia z opłacania składek ZUS w ramach tzw. wakacji składkowych za jeden
dowolnie wybrany miesiąc w roku. ZUS poinformował o rozpoczęciu weryfikacji
udzielania tej pomocy przedsiębiorcom.
Zwolnienie z opłacania składek w ramach wakacji składkowych
stanowi pomoc de minimis. ZUS ma więc obowiązek sprawdzić, czy pomoc ta
została udzielona zasadnie, tzn. czy przedsiębiorca spełnił wszystkie wymagane
warunki uprawniające do wskazanej ulgi.
W ramach kontroli ZUS bada m.in. prawidłowość i rzetelność danych,
informacji i oświadczeń przekazanych przez płatnika składek we wniosku o
zwolnienie z opłacania składek w ramach wakacji składkowych.
ZUS sprawdza wnioski pod kątem tego, czy przedsiębiorca spełnił
warunki niezbędne do zachowania prawa do ulgi, np. czy nie zmieniły się okres
czy schemat ubezpieczeń, które warunkują prawo do wakacji składkowych.
Ważne
Postępowania wyjaśniające prowadzone przez ZUS mogą się zakończyć
odebraniem ulgi (wydaniem decyzji), jeśli się okaże, że przedsiębiorca nie
spełnił wymaganych warunków uprawniających do tej ulgi. W takiej sytuacji
przedsiębiorca będzie zobowiązany do konieczności opłacenia składek wraz z
odsetkami za zwłokę za miesiąc, za który wcześniej był zwolniony. Od decyzji
ZUS można się odwołać do sądu. Przedsiębiorca, który nie będzie w stanie
jednorazowo uregulować składek, może złożyć wniosek o układ ratalny.
Podstawa
prawna
- art. 17a i art. 17b, art. 36d,
art. 86 ust. 2 pkt 7 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie
ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 350; ost.zm. Dz.U. z
2025 r. poz. 1423)
Źródło:
komunikat ZUS z 22 października 2025 r. pt. „Zaczynamy weryfikować
pomoc przyznaną przedsiębiorcom w ramach wakacji składkowych” – opubl. na www.zus.pl
4 listopada 2025 r.
Nowa gwarancja podatkowa – rozstrzyganie
wątpliwości faktycznych na korzyść podatnika
4 listopada 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja przepisów ustawy z
29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa). Nowe
przepisy rozszerzają zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika
(łac. in dubio pro tributario), dzięki czemu możliwe będzie jej
stosowanie nie tylko w przypadku wątpliwości interpretacyjnych, lecz także w
sytuacjach, gdy nie da się jednoznacznie ustalić stanu faktycznego. W
postępowaniach podatkowych wszczynanych z urzędu organy zostały zobowiązane do
rozstrzygania takich wątpliwości na korzyść strony.
W postępowaniu podatkowym w stanie prawnym obowiązującym przez
zmianą przepisów w tym zakresie obowiązywała już zasada, że niedające się
usunąć wątpliwości są rozstrzygane na korzyść podatnika. Odnosiło się to jednak
wyłącznie do wątpliwości powstałych na tle interpretacji obowiązujących
przepisów, z zastrzeżeniem, że może być zastosowana tylko wówczas, gdy żadna z
możliwych wykładni (językowa, systemowa, funkcjonalna) nie rozwiązuje problemu.
Nowelizacja rozszerzyła zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika
także o sytuacje, w których dotyczą one stanu faktycznego.
Organy podatkowe są zobowiązane do podejmowania w toku
postępowania podatkowego wszelkich niezbędnych działań w celu dokładnego
wyjaśnienia stanu faktycznego oraz załatwienia sprawy w postępowaniu podatkowym
(zasada prawdy obiektywnej). Dodano tu zastrzeżenie, że w postępowaniu
podatkowym wszczętym z urzędu niedające się usunąć wątpliwości co do stanu
faktycznego rozstrzyga się na korzyść strony (art. 122 § 2 Ordynacji
podatkowej). Reguła ta obejmie przypadki, w których, na podstawie zgromadzonego
materiału dowodowego, nie można przyjąć, że dana okoliczność faktyczna została
jednoznacznie wykazana.
Nowe przepisy będą dotyczyły postępowania podatkowego, które
rozpoczynane jest z urzędu, a także będą miały zastosowanie odpowiednio w
czynnościach sprawdzających, kontroli podatkowej oraz kontroli celno-skarbowej.
Warto dodać, że opisana zasada ma zastosowanie także do postępowań wszczętych i
niezakończonych przed wejściem w życie nowelizacji.
Ważne
Jak podkreśla MF, regulacja dotycząca rozstrzygania wątpliwości
faktycznych na korzyść podatnika, która została umieszczona w zasadach ogólnych
postępowania podatkowego, ma stanowić dodatkową gwarancję chroniącą interes
strony toczącego się postępowania. Przestrzegamy jednak, że zasada ta nie
nakłada na organy obowiązku przyjęcia wersji najkorzystniejszej dla strony,
lecz chodzi o „zakaz czynienia niekorzystnych domniemań w sytuacji, gdy stan
dowodów nie pozwala na ustalenie faktów”. Warto też zauważyć, że wprowadzono
wyjątki, w których organy będą mogły tę zasadę pominąć. Będzie tak, gdy w
postępowaniu uczestniczą strony o spornych interesach lub wynik postępowania ma
bezpośredni wpływ na interesy innych osób oraz gdy przepisy odrębne wymagają od
strony wykazania określonych faktów. Trzecim – najważniejszym jak się wydaje –
wyjątkiem jest sytuacja, gdy stosowaniu tej zasady „sprzeciwia się ważny
interes publiczny, w tym istotny interes państwa”. To swoisty „wytrych” dla
organów podatkowych. W praktyce okaże się, czy i jak organy będą z niego
korzystać.
Podstawa
prawna
- ustawa z 12 września 2025 r. o
zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2025 r. poz. 1417)
4 listopada 2025 r.
Nowe zasady naliczania odsetek za zwłokę w
przypadku kontroli
4 listopada 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy z 29
sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (dalej: Ordynacja podatkowa), dzięki
której podatnicy nie będą już musieli płacić odsetek za zwłokę od zaległości
podatkowych za okres przedłużającej się kontroli podatkowej lub
celno-skarbowej. Zgodnie z nowymi regulacjami odsetki za zwłokę od zaległości
podatkowych nie będą naliczane w przypadku, gdy kontrola podatkowa lub
celno-skarbowa przekroczy 6-miesięczny termin. Zasada ta nie będzie jednak
obowiązywać, jeśli to podatnik lub jego pełnomocnik przyczyni się do opóźnienia
albo gdy wynikało ono z przyczyn niezależnych od organu prowadzącego kontrolę.
Zastrzeżenie to ma zapobiec nadużyciom i celowemu przedłużaniu kontroli.
Ważne
Zgodnie z nowelizacją odsetek za zwłokę nie nalicza się w
przypadku niezakończenia kontroli podatkowej albo kontroli celno-skarbowej w
terminie 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia – za okres od dnia następnego po
upływie tego terminu do dnia jej zakończenia (art. 54 § 1 pkt 7c Ordynacji
podatkowej). Nowe regulacje będą stosowane także do naliczania odsetek za
zwłokę w związku z opóźnieniem zakończenia kontroli podatkowej albo kontroli
celno-skarbowej, wszczętej w okresie 6 miesięcy przed dniem wejścia w życie niniejszej
ustawy i niezakończonej przed tym dniem.
Podstawa
prawna
- ustawa z 12 września 2025 r. o
zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2025 r. poz. 1414)
Listopad 2025 r.
Normy szacunkowe w 2026 r. będą niższe
Minister Finansów i Gospodarki wydał rozporządzenie w sprawie norm
szacunkowych z działów specjalnych produkcji rolnej na 2026 r. Z rozporządzenia
wynika, że normy szacunkowe na 2026 r. zostaną obniżone w stosunku do 2025 r.
Ważne
Informacja o obniżkach norm szacunkowych to dobra wiadomość dla
rolników płacących podatek dochodowy według norm szacunkowych. Zapłacą oni w
2026 r. niższy podatek. Niedobrą informacją jest przyczyna, dla której normy te
zostały obniżone, ponieważ są one ustalane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi
wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej. Obniżka norm szacunkowych oznacza,
że ceny towarowej produkcji rolniczej spadły, co nie jest z pewnością korzystne
dla branży.
Podstawa
prawna
- rozporządzenie Ministra
Finansów i Gospodarki z 9 października 2025 r. w sprawie norm szacunkowych
dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz.U. z 2025 r. poz. 1403)
Listopad 2025 r.
Świadczenia świąteczne – nowe interpretacje
podatkowe
Listopad to czas, w którym pracodawcy podejmują decyzje w sprawie
przyznawania pracownikom świadczeń świątecznych. Najczęściej są to paczki, bony
lub karty przedpłacone. Warto zwrócić uwagę, że w 2025 r. pojawiły się nowe
interpretacje podatkowe w sprawie tego rodzaju świadczeń finansowanych ze
środków obrotowych. Przez wiele lat organy podatkowe stały na stanowisku, że
świadczenia świąteczne przyznawane ze środków obrotowych stanowią przychód
pracownika niepodlegający zwolnieniu z PIT oraz koszt podatkowy pracodawcy.
Obecnie w wydawanych interpretacjach podatkowych Dyrektor KIS uzależnia sposób
rozliczenia takich świadczeń od tego, czy są one traktowane przez pracodawcę
jako dodatkowy element wynagrodzenia, przewidziany np. w umowie o pracę,
regulaminie wynagradzania albo w innym akcie wewnętrznym, czy też stanowią
formę upominku, którego pracownik nie może się domagać, a na pracodawcy nie
ciąży obowiązek jego wręczenia. W pierwszym przypadku Dyrektor KIS uznaje, że
paczki, bony oraz karty przedpłacone przyznawane pracownikom z okazji świąt są
traktowane jako przychód ze stosunku pracy opodatkowany PIT, który może być
kosztem pracodawcy. W drugim organy podatkowe twierdzą, że mamy do czynienia z
darowizną, która nie jest ani przychodem pracownika, ani kosztem pracodawcy.
Ważne
Najnowsze interpretacje Dyrektora KIS mogą powodować problemy po
stronie podatników. Ryzyko podatkowe można w takim przypadku wyeliminować,
dopełniając obowiązków formalnych, np. wymieniając świadczenia świąteczne w
wewnętrznych przepisach pracodawcy regulujących zasady wypłaty wynagrodzeń.
Można też wystąpić z wnioskiem o interpretację podatkową, która potwierdziłaby,
czy u danego pracodawcy świadczenie świąteczne dla pracownika jest elementem
wynagrodzenia za pracę, czy też darowizną. Co jednak ważne, interpretacja
podatkowa nie będzie chronić pracodawcy przez ZUS, który taką „darowiznę” może
uznać za przychód ze stosunku pracy, od którego powinny być zapłacone składki.
Podstawa
prawna
- art. 2 ust. 1 pkt 3, art. 12
ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 67, art. 23 ust. 1 pkt 11 ustawy z 26 lipca
1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz.
163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1366)
- art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1
pkt 14 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 278; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1301)
- art. 2, art. 8 ust. 1 ustawy z
4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z
2024 r. poz. 288)
- § 2 ust. 1 pkt 19
rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w
sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia emerytalne i rentowe (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 316)
POWOŁANE INTERPRETACJE URZĘDOWE:
z interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z 13 stycznia 2025 r.
(sygn. 0112-KDIL2-1.4011.898.2024.2.KF) i z 25 września 2025 r. (sygn.
0115-KDIT1.4011.601.2025.1.JG)
Listopad 2025 r.
Kupno albo leasing samochodu – do końca roku?
1 stycznia 2026 r. zostaną obniżone limity amortyzacji dla
samochodów osobowych, w których emisja CO2 silnika spalinowego jest
równa lub wyższa niż 50 g/km (do 100 000 zł). Obniżone limity amortyzacji nie
będą miały zastosowania do samochodów osobowych wprowadzonych do ewidencji
środków trwałych podatnika przed tym dniem. Zatem podatnicy, którzy nabyli taki
samochód lub go nabędą do końca 2025 r. i w tym terminie wprowadzą do ewidencji
środków trwałych, zachowają prawo do stosowania wyższego limitu (150 000 zł) i
dokonywania amortyzacji na dotychczasowych zasadach.
Od 1 stycznia 2026 r. zostanie także obniżony limit opłat
dotyczących samochodu osobowego, o którym mowa, a wynikających z umowy
leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze (ze 150 000
zł do 100 000 zł). Jednak w tym przypadku moment zawarcia umowy leasingu nie
będzie miał znaczenia. Zawarcie umowy w 2025 r. nie sprawi, że leasingobiorca
zachowa prawo do wyższego limitu.
Ważne
Podatnicy, którzy planują nabyć spalinowy samochód osobowy,
którego emisja CO2 będzie równa lub wyższa niż 50 g/km, powinni
rozważyć zakup takiego samochodu i wprowadzenie go do ewidencji środków
trwałych do końca 2025 r. Pozwoli im to na zachowanie wyższego limitu
amortyzacji podatkowej, tj. 150 000 zł. Jeżeli zdecydują się na zakup takiego
samochodu dopiero w 2026 r., będzie ich obowiązywał niższy limit amortyzacji w
wysokości 100 000 zł. Niższy limit obejmie też leasingobiorców, ale w ich
przypadku moment zawarcia umowy leasingu/najmu/dzierżawy samochodu nie sprawi,
że zachowają wyższy limit. Z dniem 1 stycznia 2026 r. do kosztów będą zaliczali
mniejszą niż dotąd część opłat leasingowych niezależnie od tego, czy zawarli
umowę przed, czy po zmianie limitu.
Podstawa
prawna
- art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47a
ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t.
Dz.U. z 2025 r. poz. 163; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1366)
- art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49a
ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t.
Dz.U. z 2025 r. poz. 278; ost.zm. Dz.U. z 2025 r. poz. 1426)
- art. 30 ustawy z 2 grudnia 2021
r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz
niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r. poz. 2269; ost.zm. Dz.U. z 2024
r. poz. 1853)
Listopad 2025 r. UWAGA! Liczy się stan
zatrudnienia na dzień 30 listopada
Obowiązek wypłaty zasiłków w 2026 r.
O tym, kto będzie wypłacał zasiłki (ZUS czy przedsiębiorca),
decyduje liczba zgłoszonych osób do ubezpieczenia chorobowego na 30 listopada
danego roku. Jeśli 30 listopada 2025 r. zgłoszonych do tego ubezpieczenia było
co najmniej 21 osób, to płatnikiem zasiłków w 2026 r. będzie przedsiębiorca
(płatnik składek), w przeciwnym razie zasiłki będzie wypłacał ZUS.
Obowiązek wypłaty zasiłków w kolejnym roku kalendarzowym zależy od
liczby ubezpieczonych zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego według stanu na
30 listopada danego roku. Zmniejszenie lub zwiększenie liczby ubezpieczonych w
okresie po 30 listopada danego roku nie powoduje zmiany płatnika zasiłków.
Ważne
Warto wiedzieć, że ZUS może przejąć od przedsiębiorcy (płatnika
składek) obowiązki wypłaty zasiłków, gdyż to on jest ustawowym gwarantem
zabezpieczającym wypłatę tych świadczeń. Dzieje się tak jednak tylko w
szczególnych przypadkach, gdy płatnik zasiłku znalazł się w trudnej sytuacji
finansowej lub zaszło zdarzenie losowe, niezależne od płatnika. Gdy taka
sytuacja ma miejsce, płatnik składek może złożyć do ZUS wniosek o przejęcie
wypłaty świadczeń przez ZUS.
Podstawa
prawna
- art. 61 ustawy z 25 czerwca
1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie
choroby i macierzyństwa (j.t. Dz.U. z 2025 r. poz. 501; ost.zm. Dz.U. z
2025 poz. 1083)